- Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi
- Issue: 32
- Christopher Nolan Sinemasında Klasik Anlatı Tekniklerinin Kullanımı: Inception Filmi Örneği
Christopher Nolan Sinemasında Klasik Anlatı Tekniklerinin Kullanımı: Inception Filmi Örneği
Authors : Özcan DEMİR
Pages : 568-588
Doi:10.31123/akil.617615
View : 11 | Download : 3
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research
Abstract :Klasik anlatı sineması, terimi kökenini Aristoteles’in Poetika isimli eserinden alan anlatıya dayalı sinema biçimidir. Yapısal olarak serim, düğüm, çatışma, doruk nokta ve çözüm aşamalarından oluşmaktadır. Olay örgüsü ve neden-sonuç ilişkileri anlatı oluşturulmasında kullanılan temel ilkelerdir. Öykülerde gerçeklik kaygısı bulunmamaktadır. Ancak, gerçekçi öykülerle izleyicinin yapımı izlemeyi sürdürmesi amaçlanmaktadır. Klasik anlatı dalında eser veren yönetmenler, özellikle Hollywood sisteminde temel biçimsel özellikleri korumaktadırlar. Christopher Nolan, edebiyat öğrenimi görmüş bir yönetmen olarak filmlerinin önemli bir bölümünün senaryosunu da yazmıştır. Filmleri özgün ve yenilikçi olarak nitelenmektedir. Zamanın göreliliği ve gerçekliğin subjektifliği temalarını sıklıkla işlemektedir. Bu çalışmada, özgün sinema ve kurgu anlayışı ile Christopher Nolan’ın edebiyat bilgisinin de katkısıyla klasik anlatı geleneğini devam ettirdiği varsayılmıştır. Bu varsayım bağlamında yönetmenin Inception (Başlangıç, 2010) filminin klasik anlatı prensipleri bağlamında metinsel çözümlemesi yapılmıştır. Başlangıç filminin analizinde Todorov’un Aristoteles’in yapı anlayışı bağlamında geliştirdiği unsurlar ve Gerard Gennette’nin anlatı ve söylem bağlamındaki ilkeleri kullanılmıştır. Analiz sonucunda, Christopher Nolan’ın Başlangıç filminin anlatı ve söylem bağlamında yönetmenin diğer filmleriyle ortak nitelikler taşıdığı ve yönetmenin klasik anlatı geleneğini sürdürdüğü sonuçlarına varılmıştır.Keywords : Sinema, Edebiyat, Klasik Anlatı, Hollywood, Christopher Nolan