SARYA'NIN GÜLLERİ / ROSES OF GÜLSARYA
Authors : Recai Karahan
Pages : 0-0
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2010-03-04
Article Type : Other
Abstract :KARAHANÖzet Makalemizin konusı.tnu oluşturan Gülsarya kilimlerinin adını ilk defa Sarya isminde bir bayanın dokuduğu kilimden aldığı sanılmaktadır. Bu dokumaların ana unsurunu üzerlerinde taşıdıkları elibelinde ya da Sarya Gülü motifleri oluştunnaktadır. Motifler renklerin de yardımıyla yamuk dörtgen şekilleri oluşturacak şekilde kompoze edilmiştir. Kilimlerde yün ve ağırlıklı olarak doğal boyalar kullanılmaktadır. Lacivert, kahverengi, siyah, kınnızı , beyaz ana renklerin yanında yeşil, sarı, mavi, bordo gibi diğer renkler de bulunmaktadır. Kilimler taban, divan, yolluk, sofra, yastık gibi çeşitlere ayrılmaktadır. Elibelinde ya da Sarya Gü1ü denilen motifler kilimlerin tamamında görülmektedir. Fakat b motiflerin sıralınışı kilimlere kimlik kazandırmaktadır. Gülsarya kilimlerinde elibelindenin yanında, örümcek, koçbaşı, yıldız, kurağzı, deve ayağı, keçi ayağı, beştaş, tarak motifleri de bulunmaktadır. Kilim zeminini çevreleyen bordurlerin sayısı genelolarak bir tanedir. Eski kilimlerde uzun ve kısa kenarlarda yer alan motifler değişirken, yeni kilimlerde her iki kenarda aynı motifler tekrar edilmektedir. Teknolojiye yenik düşen pek çok el sanatı ürüiılerine baktığımızda, Van'daki kilim örneklerinden Gülsaryaların gelenekselolarak yaşatılmaya çalışıldığını görmekteyiz. Bu durumun devam edebilmesi için dokuyuculara desenleri ve kompozisyonları bozulmamış örneklerin verilmesi yöresel değerlerin korunmasında buyük etken olacaktır. Anahtar Kelimeler: Van, Renk, Kilim, BordUr:Çift Kanat, Sarya Motifi Abstract lt is assumed that the subject of our article, Gülsarya Kilims, has fırst taken its n.ame after th kilims woven by a woman called Sarya. Sarya Rose and hand-on waist motifs comprise the main features of these kilims. The motifs were composed in a way to form irregular rectangular patterns with the help ~f colours. Wool and heavily natural dyes are used in the kilims. Besides main colours dark blue, brown, black, red and white, other colours such as green, yellow, blue and claret red were also used. The kilims are in various types; floor, sofa, runner tableeloth and pillow kilims. Hands-on-waist and Sarya Rose motifs are seen in all of the kilims. Vet, the order of the motifs give the kilims an identity. Iri Gülsarya kilims besides hand-onwaist motif, motifs called spider, rams's head, star, wolfs mouth, camel-Ieg, goat leg, fıve-stones, and comb are also seen.' The number ofborders surrounding the kilim background is generailyone. In the old kilims, while the motifs on the long and short sides change, the same motifs are repeated on both sides in the n~w ones. Looking at the products of many hand-crafts, weakened by technological advances, we see that Gülsarya, of the kilim examples from Van is being helped to survive In order to continue the productiop of these kilims it is vital to give weavers origina! examples of patterns and composition of kilims to protect the loca! values of the region. Key Words: Van, Colour, Kilim (pileless carpet), Border, Both Side, Sarya MotifsKeywords :