- BEÜ İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Vol: 1 Issue: 2
- HİNDİSTAN’DA EŞRÂFÎLEŞME EĞİLİMLERİ Trends of Ashrāfization in India
HİNDİSTAN’DA EŞRÂFÎLEŞME EĞİLİMLERİ Trends of Ashrāfization in India
Authors : Mehmet Atalay
Pages : 0-0
View : 8 | Download : 0
Publication Date : 2015-01-14
Article Type : Other
Abstract :ÖZET Bu makale, Güney Asya’da eşrâf tarihini özetlemeye ve bilahare İndo-Müslüman kültüründeki toplumsal katmanlaşmaya ilişkin çeşitli sosyolojik ve dini açıklamalar sergilemeye çalışmaktadır. Hindistan dışında doğan yabancı Müslümanlar yani "asil insanlar” (eşrâf) ile Hint mühtedileri (Müslümanları) yani "avâm” (eclâf) arasındaki toplumsal ayrım, İndo-Müslüman tarihinin erken dönemlerinde başlamıştır. Bu toplumsal katmanlar dört gruba ayrılmıştı: Hz. Peygamber’in ‘kabul edilmiş’ torunları olarak Seyyidler; Sahabilerin ‘kabul edilmiş’ torunları olarak Şeyhler; Türk kökenli olduğu kabul edilen insanlar olarak Moğollar; ve Afgan kökenli olduğu kabul edilen Peştunlar (Pathans). Eşrâf ve eclâf arasındaki diyalog ve dinamikler; Bengal, Sind, Karnataka ve Delhi de dâhil olmak üzere Hindistan’ın değişik yerlerinden örnekler gündeme getirmek suretiyle Güney Asya kültürü bağlamında ele alınmaktadır. Bu kapsamda, Güney Asya Müslümanlarının kendi Müslüman kimliklerini ‘tadil etme’ çabasını yansıtan çağdaş eşrâfîleşme süreci de incelenmektedir. ABSTRACT This article presents various sociological and religious rationales for Muslim social stratification in Indo-Muslim culture before outlining the history of the ashrāf in South Asia. Early in Indo-Muslim history the social distinction between foreign-born Muslims, "the noble” (ashrāf) and Indian converts "the commoners” (ajlāf) began. These social strata evolved into four groups: Sayyids, putative descendants of the Prophet; Shaykhs, putative descendants of the Companions, Mughals, putative descendants of Turkic origin, and Pathāns, putative descendants of Afghans. Citing examples from various places in India, including Bengal, Sind, Karnataka, and Delhi, the dialogue and dynamics between the ashraf and ajlaf is discussed in the South Asian cultural context, including the modern process of ashrāfization where Muslims seek to modify their Muslim identities.Keywords :