- Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi
- Vol: 1 Issue: 1
- HEYKEL SANATININ TÜRK KÜLTÜRÜ İÇİNDEKİ YERİ VE YERVANT OSKAN EFENDİ
HEYKEL SANATININ TÜRK KÜLTÜRÜ İÇİNDEKİ YERİ VE YERVANT OSKAN EFENDİ
Authors : Derya Uzun
Pages : 279-291
View : 7 | Download : 2
Publication Date : 2012-01-01
Article Type : Other
Abstract :İslam dininde gerçekleri tam olarak bilmeyenler, güzel sanatların günah olup olmadığı konusunu etraftan yada ailelerden aldığı terbiye veya işittikleri doğrultusunda ele alırlar. Evet gerçek olan şudur ki, İslamiyetten önce Arap dünyası putlara tapınmaktadır. İslamiyet kabul görünce de, bu putlara tapınmanın cahillik ve yasak olduğu anlatılmaya çalışılır ve bu doğrultuda putlar yok edilirler. Kesin olarak Kur’an’da "putlara tapınmayı” yasaklayan ayetler vardır ; "Ya Muhammed, sen onlara (putperestlere) söyle ki, Allahtan başkasına mı ibadet edersiniz? Sizin ibadet ettiğiniz şeyler (putlar) size menfaat ve mazarrat vermeye muktedir değillerdir”. Bu bağlamda, resim veya heykel sanatları insanları putperestliğe götürür inancında olanlar çoğalmıştır. Gerçek manada "resim yada heykel” yapmak yasak olmamakla birlikte, söylenilen hadislerin İslam ülkelerinde sanatı etkilediği bir gerçektir. Ancak her şeye rağmen, heykel gibi üç boyutlu bir sanatın yada kabartmaların erken devirlerde yapıldığına da tanıklık edilmektedir. Türk heykel sanatı da, ister istemez bu yanlış anlaşımlardan etkilenmiş ve gerçek anlamda bir heykel eğitimi ancak 19.yüzyıl sonlarında başlayabilmiştir. Bunun için "Sanayi-i Nefise Mektebi”nin kurulması, heykel bölümünün açılması ve başına da "Yervant Oskan Efendi”nin geçmesi beklenecektir.Keywords : Sanat, Heykel, İslam, Sanayi-i Nefise Mektebi, Yervant Oskan