- Akdeniz Sanat
- Vol: 13 21. Uluslararası Ortaçağı ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştımaları Sempozyumu Bildirileri
- Gelenekselden Çağdaşa Özgün Bir Tasarım: Yeşil Vadi Camii
Gelenekselden Çağdaşa Özgün Bir Tasarım: Yeşil Vadi Camii
Authors : Gönül Öney
Pages : 371-380
View : 8 | Download : 5
Publication Date : 2019-10-01
Article Type : Research
Abstract :İstanbul Zeytinburnu’nda bulunan Yeşil Vadi Camii’nin mimari anlayışı Adnan Kazmaoğlu’na aittir. İslami referanslar, ibadet edenler, inançlar ve yazıtlarla yol gösteren bu dizayn ve dekorasyonun kavramsal anlamı, bu sınırlı alan üzerindeki (1080 m2) modern yapıyı olağanüstü ilgi çekici yapmaktadır. Camiinin yapım programı "Sosyal Toplanma” bağlamında oluşturulmuştur. Camii, 350 kişilik ibadet alanı, 250 kişilik toplanma salonu, kütüphane, sosyal aktivite birimi, avlu ve meydanı içermektedir. Tüm bu bileşenler bir sosyal kompleks oluşturmak için bir araya gelmiştir. Camiinin ana yapısı avlu olarak işlev gören platform üzerinde bulunmaktadır. Alanın yarısını işgal eden sığ havuz tanrının bir aynası olarak onun yansıması ile simgelenmektedir. Bu konumlandırma, binayı çevreleyen ortamdan işlevsel ve sembolik olarak ayırır. Ana alanın (İdadet salonu) beton kubbesi 2 farklı çaptaki yarımküre kubbe tarafından tamamlanır. 2 kubbe arasındaki dairesel, dikey açılış 11 aydınlatma penceresi tarafından kaplıdır. Bu pencereler, ana alanın içine ibadet edenlere simetrik kazınmış kufi tarzda yazılar vasıtasıyla ışığın akmasına imkan verir. Minare ana yapıdan bağımsız konumlanmıştır. Şerefe, külah ve hilal, 20 cm çapında paslanmaz çelik silindir tüplerden oluşur; istiflenmiş ve konsantrik olarak kaydırılmış olan bu tüpler mukarnas benzeri bir etki yaratırlar. Bu borular minarenin ve galerinin fiber optik ışık elementleri ile birlikte her iki ucundan aydınlatırlar.Keywords : Çağdaş, Modern Cami, Yeşil Vadi Camii, Mimar Adnan Kazmaoğlu