- Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
- Vol: 21 Issue: 4
- TÜRKİYE’DE MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MÜZİK ÜZERİNE FELSEFİ TERCİHLERİ: BİÇİMSEL VE / VEYA DUYUMSAL...
TÜRKİYE’DE MÜZİK ÖĞRETMENİ ADAYLARININ MÜZİK ÜZERİNE FELSEFİ TERCİHLERİ: BİÇİMSEL VE / VEYA DUYUMSAL
Authors : Göksel YIKMIŞ, Ahmet Serkan ECE, Ekin ÇORAKLI KAHRAMAN
Pages : 1186-1197
Doi:10.17240/aibuefd.2021..-883143
View : 22 | Download : 3
Publication Date : 2021-12-15
Article Type : Research
Abstract :Bu çalışmada müzik öğretmenliği programına devam eden öğretmen adaylarının müzik üzerine felsefi tercihlerinin değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Bu çalışma, nitel araştırma yöntemiyle yürütülmüş ve veriler yarı yapılandırılmış şekilde hazırlanan görüşme sorularından elde edilmiştir. Araştırmanın katılımcılarını 27-28 Nisan 2016 tarihleri arasında Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Müzik Eğitimi Anabilim Dalında eğitim görmekte olan öğrenciler oluşturmaktadır. Katılımcılara, müziği algılama bakımından birbirinden farklı iki temel yaklaşımla hazırlanan sorular hazırlanmıştır. Söz konusu sorular, Immanuel Kant’ın (1724 –1804) "Müziği Duyumsal Olarak Algılama” ve Eduard Hanslick’in (1825 –1904) "Müziği Biçimsel Algılama” ya ait görüşleri çerçevesinde oluşturulmuştur. Bu araştırma ile birlikte, müzik öğretmeni adaylarının müziğe bakışlarının felsefi olarak değerlendirilmesi ile ilgili yeni bir tartışma alanı açılması beklenmektedir. Elde edilen verilerden, müzik öğretmeni adaylarının müzik dinleme sırasında müziği algılama şekilleri duyumsal, biçimsel, hem duyumsal hem biçimsel olarak dağılım gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır. Bununla birlikte müzik öğretmen adaylarının müziğin genel tanımına ilişkin Hanslick veya Kant’ın görüşlerini benimsedikleri, müziğin estetik değerine ilişkin ise biçimsel ve duygusal yönünün ön planda olduğu anlaşılmaktadır.Keywords : Müzik felsefesi, müzik eğitimi, müzik öğretmenleri, Kant, Hanslick