- Atatürk Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi
- Issue: 20
- İSMAİL HAKKI BURSEVÎ’YE GÖRE İNFİTÂR SÛRESİNİN İSARÎ YORUMU / The Interpretation of Surat al-Infitar...
İSMAİL HAKKI BURSEVÎ’YE GÖRE İNFİTÂR SÛRESİNİN İSARÎ YORUMU / The Interpretation of Surat al-Infitar According to Ismail Hakki Bursevi
Authors : Isa Çelik
Pages : 0-0
View : 15 | Download : 7
Publication Date : 2003-12-30
Article Type : Other
Abstract :ÖZET İ smail Hakkı Bursevî, son devir Osmanlı uleması arasında fazlaca esere sahip olmasıyla me ş hurdur. İ smi İ smail ve lakabı Hakkı’dır. Celvetî tarîkatı ş eyhlerinden Rûhu’l-Beyân müellifi İ smail Hakkı, Hicri 1063 senesi Aydos’ta dünyaya geldi. Aydos’lu Osman Efendi’ye intisap etti, üç yıl boyunca onun kutsî himmetlerine mazhar oldu. 1086 yılında halife tayin edilerek Üsküp’e gönderildi. Daha sonra Köprülü ve Ustrumca’da halkı ir ş ada devam etti. Bir müddet Edirne’de ş eyhinin evinde kaldıktan sonra Bursa’ya halife olarak tayin edildi. Bursalı Mehmed Tahir onun hayatı ile ilgili eserinde 106 adet eserinin bulundu ğ unu ifade etmekte ve eserlerinin isimlerini vermektedir. Bu çalı ş mamız İsmail Hakkı Bursevî (v.1137/1725)’nin tasavvufî tefsir diyebilece ğ imiz Rûhu’l-Beyân fi-Tefsîri’l-Kur’ân isimli eserindeki İnfitar suresinin tefsirinin çevirisidir. Kıyamet hadisesinin tasvirinin yapıldı ğ ı bu sûreyi Bursevî’nin tefsirinin yanı sıra; Tâberî (v.310/922), İ mam Kuşeyrî (v.465/1072), Zemah ş erî (v.538/1143), Râzî (v.606/1210), İ bn Kesir (v.774/1372), Ş ihabuddin Âlûsî (v.1270/1853), Cemâlüddîn Kâsımî (v.1332/1914) ve Elmalılı Muhammed Hamdi Yazır (v.1358/1942) gibi müfessirlerin Kur’ân tefsirlerinden kısmen de olsa istifade edip, bunları ve gerekli gördü ğ ümüz açıklamaları dipnotlarda vermeye çalı ş tık. Anahtar Kelimeler: İ smail Hakkı Bursevî, İ nfitâr Suresi, Tefsir, Tasavvuf. ABSTRACT Ismail Hakkı Bursevî is well known with writing a number of works among late term Ottoman Scholars. His name is Ismail and nickname is Hakkı. He is one of the sheikhs of Celveti order and the author of Rûhu’l-Beyân . Ismail Hakkı Bursevi was born in Aydos in 1063 H. He was bound to Osman Effendi in Aydos and attained his help for three years. In 1086, he became a Caliph (myst. assistant to a Sheikh of an order) and was sent to Üsküp after this he showed correct way to the people in Köprülü and Ustrumca. After he stayed in his sheikh’s house in Edirne he was appointed a Caliph to Bursa. Bursalı Mehmed Tahir in his work, pointed out that he wrote 106 works and indicated his works’ names. This article is the translation of the interpretation of Surat al-Infitar from Rûhu’l-Beyân fi Tefsiri’l-Qur’an . In surat al-Infitar it is explained the resurrection of the deed. Besides Bursevi’s comment, it is made use of the interpretations of Ku s eyrî, Taberî, Zemah s erî, Râzî, İbn Kesîr, S ihabüddin Âlûsî, Cemâlüddîn Kâsimî and Muhammed Hamdi Yazir. Also some important notes was explained in foot notes. Key Words: İ smail Hakki Bursevî, Surat al-Infitar, Interpretation, Sufism.Keywords :