- Uluslararası Anadolu Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 5 Issue: 1
- NİKOLAY RİMSKİ KORSAKOV’UN "FLIGHT OF THE BUMBLEBEE" ADLI ESERİNİN PARMAK POZİSYONLARI AÇI...
NİKOLAY RİMSKİ KORSAKOV’UN "FLIGHT OF THE BUMBLEBEE" ADLI ESERİNİN PARMAK POZİSYONLARI AÇISINDAN KABAK KEMANEYE UYARLANMASI
Authors : Erkan Yoldaş
Pages : 359-371
Doi:10.47525/ulasbid.861850
View : 7 | Download : 3
Publication Date : 2021-02-28
Article Type : Research
Abstract :Türk Halk Müziği’nin yaylı çalgılar sınıfının tek örneği olarak kabul edilen ve yaklaşık olarak üç, üç buçuk oktav’a yakın geniş bir ses sahasına sahip olan kabak kemane, milli sazlarımız arasında oldukça önemli bir yer teşkil etmektedir. Uluslararası yaylı sazlarda kullanılan birçok teknik, hem yaylı hem de perdesiz bir enstrüman olması dolayısıyla kabak kemane enstrümanına da uygulanabilir. Ancak çalgıya aktarılacak olan birçok teknik, sazın yapısına göre revize edilerek en doğru şekilde uyarlanması gerekmektedir. Öncelikle kabak kemanenin akort sistemlerinden biri olan ancak günümüzde birçok icracı tarafından pek kullanılmayan, pesten tize doğru 5-5-4 yani sol-re-la-re sistemi ile akort edilip pozisyon açısından ses sahasının genişletilmesi, icra edilecek eser yönünden önem taşımaktadır. Dünya çapında birçok değişik enstrüman’a uyarlanmış Klasik Batı Müziğinde teknik ve acelite bakımından zorlayıcı bir eser olarak kabul edilen rus besteci Nikolay Rimski Korsakov tarafından bestelenmiş olan ‘’flight of the bumblebee” adlı eser kabak kemanenin 5-5-4 akort sistemine göre eserin parmak pozisyonları tarafımca tespit edilmiş olup nota üzerinde numaralandırmalar ile gösterilmiştir. Bu çalışma böylesine önemli bir çalgının uluslararası müzik platformunda tanınması ve yeni nesil kabak kemane icracıları için merak uyandırması açısından önem taşımaktadır.Keywords : Kabak Kemane, Klasik Batı Müziği, Türk Halk Müziği, Müzikal İcra uyarlaması