- Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Vol: 5 Issue: 2
- SOSYAL İZOLASYON SÜRECİNDE BİREYLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE BİLGİSAYAR OYUNLARI MOTİVASYONLARI ARA...
SOSYAL İZOLASYON SÜRECİNDE BİREYLERİN KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE BİLGİSAYAR OYUNLARI MOTİVASYONLARI ARASINDAKİ İLİŞKİNİN İNCELENMESİ
Authors : Mahmut Karabulut, Melike Esentaş, M. Enes Işikgöz, Pınar Güzel Gürbüz
Pages : 351-362
Doi:10.30692/sisad.868794
View : 16 | Download : 3
Publication Date : 2021-07-24
Article Type : Research
Abstract :GİRİŞ ve AMAÇ: Bilgisayar oyunları olarak bilinen dijital platform oyunları bir serbest zaman etkinliği olarak günümüze yansımıştır ve bu oyunlar kuşkusuz artık serbest zaman etkinliklerinin büyük bir parçasıdır. Bireyler sosyal izolasyon süreciyle birlikte normal hayatlarına istinaden rekreasyon tercihlerini evde ulaşım sağlayabilecekleri etkinliklerle değiştirmek zorunda kalmışlardır. Bu doğrultuda bu çalışmanın amacı sosyal izolasyon sürecinde bireylerin kişilik özellikleri ile bilgisayar oyunları motivasyonları arasındaki ilişkinin incelenmesidir. YÖNTEM: Bu çalışma betimsel nitelikte ilişkisel tarama modelinde tasarlanmıştır. Araştırma grubunu Covid-19 nedeniyle sosyal izolasyon sürecinde bulunan ve basit rasgele ve kolayda örnekleme metodu ile araştırmaya katılım gösteren 310 birey oluşturmaktadır. Araştırma verileri; Gosling ve ark. (2003) tarafından geliştirilen, Atak (2013) tarafından Türkçeye uyarlanan bireylerin kişisel özelliklerini belirlemeye yönelik "On-Maddeli Kişilik Ölçeği (OMKÖ)” ile Munusturlar ve Munusturlar (2018) tarafından geliştirilen bireyleri bilgisayar oyunlarına iten faktörleri içeren "Bilgisayar Oyunları Motivasyon Ölçeği (BOMÖ)” ile toplanmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik (frekans, yüzde, ortalama, standart sapma, çarpıklık ve basıklık) tekniklerinin yanı sıra, korelasyon analizi, t-testi, örneklem sayısının eşit olmaması nedeniyle ANOVA’da Brown-Forsythe ve Welch istatistiklerinden ve Post-Hoc test olarak Tukey testinden yararlanılmıştır. BULGULAR: Bu süreçte bilgisayar oyunları motivasyonunun en çok eğlence faktörü, en az ise sosyalleşme faktörünün sağlandığı görülmüştür. Bireylerin kişilik özellikleri ile bilgisayar oyunları motivasyonu arasında pozitif yönde zayıf bir ilişki saptanmıştır ve cinsiyet değişkenine göre bilgisayar oyunları motivasyonunun erkekler lehine iken eğitim durumu değişkenine göre ise bilgisayar oyunları motivasyonlarının lise öğrenci grubu lehine anlamlı olarak değiştiği görülmüştür. SONUÇ: Sonuç olarak, bireylerin sosyal izolasyon süreci ile birlikte haftalık bilgisayar oyunlarına ayırdıkları sürenin yaklaşık sekiz kat arttığı görülmüştür ve sosyal izolasyon sürecinde katılımcıların en çok yumuşak başlılık, en az ise deneyime açıklık boyutu ile kişilik özelliklerini sergiledikleri saptanmıştır.Keywords : Bilgisayar oyunları, , kişilik özellikleri, , motivasyon, , sosyal izolasyon,