- PESA Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
- Vol: 3 Issue: 3
- Saf Resim; I. Kant, C. Greenberg Ve Soyut Dışavurumculuk
Saf Resim; I. Kant, C. Greenberg Ve Soyut Dışavurumculuk
Authors : Erdal ÜNSAL
Pages : 216-233
View : 10 | Download : 4
Publication Date : 2017-10-01
Article Type : Research
Abstract :Modern dönem diye anılan, XIX. ve XX. yüzyıllarda dünya iki dünya savaşına tanık olmuştur. Yaşanan trajedilere sanatçılar duyarsız kalmamış ve modern dönem resmine tavır geliştirmişlerdir. Sanat, modern dönemde ulusların politik söylemlerine yardımcı olmuş ve ulusların yayılmacı politikalarına katkı sunmuş, kendi sınırlarının dışına çıkmış ve sanata her türden dışsal etkinin katılmasına göz yummuştur. Yeni sanat, Kant’ın görüşleri ve eleştirmen C. Greenberg’ün Kant’ın görüşlerini zamanına uyarlaması yoluyla "saf resim” iddiasıyla Soyut Dışavurumculuk akımı olarak ortaya çıkmıştır. Akım, resmin dışında hiçbir etkiyi istememekte- ki buna siyasallaşmaya karşı tavır da dâhilve resmin resim yoluyla yani gözle özellikle deneyimli gözle ve sezgi yoluyla kavranabileceğini ve duyuların resmi kavramada yetersiz kalacağı iddiasındadır. Bu anlamda resmin hegomonik alanının iki boyutlu yüzey- ki Greenberg buna yassı yüzey der- olduğunun bilinciyle resim sanatından her şeyi ayıklamaya kararlıdır. Soyut Dışavurumculuk, temsille beraber sanattan her şeyi dışlamada ve siyasal etkiyi uzaklaştırmada başarılı olamaz. Bu asıl başarmak istediği alan olan resimde geçerlidir. Sadece resim olarak resim düşüncesi, modern avangartlar tarafından farklı ve karışık tekniklerle ve yassı yüzeyin terk edilmesiyle yıkılır ve akım da son bulur.Keywords : Resim, Saf Resim, I. Kant, C. Greenberg, Soyut Dışavurunculuk