- Mustafa Kemal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi
- Vol: 5 Issue: 7
- TÜRKİYE’DE EĞİTSEL BİLGİSAYAR OYUNLARI ÜZERİNE YAPILAN İLK YÜKSEK LİSANS TEZLERİNİN İNCELENMESİ...
TÜRKİYE’DE EĞİTSEL BİLGİSAYAR OYUNLARI ÜZERİNE YAPILAN İLK YÜKSEK LİSANS TEZLERİNİN İNCELENMESİ
Authors : Şuayip Cem Tezel, Hamide Şahinkayasi
Pages : 188-212
View : 25 | Download : 8
Publication Date : 2021-06-30
Article Type : Review
Abstract :Bu çalışmanın amacı dünyada giderek yaygınlaşan ve buna paralel olarak ülkemizde de uygulamasına başlanan eğitsel bilgisayar oyunlarının akademik başarı, performans, motivasyon, kalıcı öğrenme ve öğrenci katılımı gibi değişkenler üzerindeki etkilerini ortaya çıkarmak amacıyla Türkiye’de 2015 yılına kadar yapılmış olan yüksek lisans tezlerini incelemek ve bunların ulaştığı sonuçları bir sentez olarak ortaya koymaktır. Çalışmada nitel araştırma türünde olup veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi kullanılmıştır. Çalışmada YÖK tez veri tabanından erişilebilen eğitsel bilgisayar oyunları ile 25 ilgili yüksek lisans tezi incelenmiştir. Belirlenen tezler demografik bilgileri, araştırma modelleri, yöntemleri ve desenleri, incelenen değişkenler, hangi ders-konuyu ele aldığı, kullanılan eğitsel bilgisayar oyunları, odaklandığı yaş grubu ve sınıf düzeyi, örnekleme yöntemleri ve örneklem büyüklükleri, veri toplama araçları, süreçleri ile veri analiz yöntemleri, ulaştıkları sonuçlar ve önerileri bakımından içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuçlara göre eğitsel bilgisayar oyunları ile ilgili yüksek lisans tezlerinin 2007 yılından itibaren arttığı ve en fazla çalışmanın fen bilimleri enstitüsünde yapıldığı görülmüştür. En fazla matematik dersi üzerinde durulurken en çok akademik başarı ve motivasyon değişkenlerinin incelendiği tespit edilmiştir. İncelenen çalışmaların yarısından fazlasının ilkokul ve ortaokul öğrencileri üzerinde yapıldığı görülmüştür. Çalışmaların yüzde sekseninde araştırma modeli olarak deneme modeli kullanılmış olup hemen hemen her çalışmada veriler başarı testi, ölçek veya anketler ile toplanmıştır. İncelenen yüksek lisans tezi çalışmalarının çoğunda, akademik başarı ve motivasyon açısından eğitsel bilgisayar oyunu destekli öğrenmenin geleneksel yöntemden daha olumlu sonuçları olduğu tespit edilmiştir.Keywords : Eğitsel bilgisayar oyunları, Bilgisayar destekli öğretim, yüksek lisans tezleri, derleme