- MESOS Disiplinlerarası Ortaçağ Çalışmaları Dergisi
- Issue: 1
- Some Notes Relating to a Modern Misnaming of a Medieval Islamic Design
Some Notes Relating to a Modern Misnaming of a Medieval Islamic Design
Authors : T. M. P. Duggan
Pages : 72-119
View : 16 | Download : 15
Publication Date : 2019-12-31
Article Type : Research
Abstract :Birtakım notlar aracılığıyla, bu makale, yapıldıkları ve sergilendikleri dönemde İslam sanat çalışmaları tarafından iletilen içeriklerin doğru bir şekilde anlaşılabilmesi için, tasarım ve tasarım türlerinin devam eden bir şekilde yeniden adlandırılması / yanlış bir şekilde adlandırılmasından kaynaklı ortaya çıkan bazı anlayış sorunlarına dikkat çekmektir. Özellikle de, son zamanlarda sözde "8-uçlu yıldız ve haç tasarımının”, "Merhametlinin Nefesini” temsil ettiği şeklinde aksettirilmesi için tarihi kaynaklarda herhangi bir destek olmadığını göstermek adına, Selçuklu sanatında bu tür tasarımların nasıl kullanıldığına dikkat çekilmektedir ve bu tasarımın dikey formunda kullanılmasının çoğu zaman hükümdar (İkinci Süleyman) ile ilgili olduğu öne sürülmektedir. Başka bir deyişle, bu motifin kullanılma nedeni, zamanın hükümdarının, Zamanın Adil Hükümdarı olarak anlaşılması gerektiğine işaret etmek içindir. Ayrıca, bunun sadece bir örneği olduğu ve 13. Yüzyılda mushabak-shabaka (kafes, file ya da ağ motifi) olarak adlandırılan motif grubunun önemine işaret etmekte, ve böylece, bu ifadenin etimolojik kökeninden yola çıkılarak, modern "geometrik motif” teriminden oldukça farklı bir takım çağrışımlar aksettirmektedir. Son zamanlarda bu mushabak-shabaka motif türünün, "sonsuz şekil”, "sonsuzluk” ya da "sonsuzluk illüzyonu” ile tekrar tekrar ilişkilendirilmesinin çağdaş tarihi ve dini kaynaklar ve bağlamalarda herhangi bir dayanağı bulunmamaktadır. 3./9. Yüzyıldan bugüne hem iki hem de üç boyutlu olarak bu mushabak-shabaka grubu tasarımların İslam sanat çalışmaları ve kültüründeki öneminin bazı sebepleri olarak, etimolojik ve dini sebeplerle birlikte, 5.-8. / 11.-14. Yüzyıllar arasında, belki de daha doğru bir şekilde al-i’tiqad” motifleri olarak tanımlanabilecek "düğümleme – birbirine geçirme”Keywords : mushabak, shabaka, kafes motifi, Merhametlinin Nefesi, Süleyman’ın Mührü, sonsuz şekil, düğümleme – birbirine geçirme -‘aqīdah