- Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi
- Vol: 4 Issue: 2
- Bir Cemaat İmkanı ve Direniş Alanı Olarak Sahne: Pose Üzerine Bir İnceleme
Bir Cemaat İmkanı ve Direniş Alanı Olarak Sahne: Pose Üzerine Bir İnceleme
Authors : Melisa Yilmaz
Pages : 6-17
Doi:10.55055/mekcad.1145805
View : 14 | Download : 7
Publication Date : 2022-10-29
Article Type : Research
Abstract :Kesişimsel kimliklere ait farklı insan profillerini bir araya getiren Pose'u(Ryan Murphy, 2018), Amerikan balo kültürüne dair bir kurgu olmasının ötesinde, kimlik politikalarına ve direkt olarak kimlik meselesine başkaldıran bir tekillik savunması olarak okumak mümkündür. Pose'daki daima ötekileştirilen karakterler, yalnızca kılık değiştirerek, makyaj yaparak, dans ederek ve poz vererek bir arada olabildikleri balo gecelerinde bir özgürleşme fırsatı bulurlar. Bu özgürleşme fırsatı, aynı zamanda onların kim olduklarına dair gerçeği yeniden kurmak için sahip oldukları fırsattır. Bu çalışmanın amacı, Pose'u kimlik ve tekillik problemi etrafında şekillenmiş bir proje, tahakküm altındaki insanların nasıl kendi tekilliklerini kurabileceğine ve nasıl bir cemaat haline gelebileceğine dair bir önerme olarak değerlendirmektir. Bu amaç doğrultusunda, çalışmanın ilk kısmında Pose'un kimlik ve özne problemi ile kurduğu organik bağ incelenerek dizide açıkça ortaya koyulan tahakküm mekanizmaları(örneğin kurumlar ve kültürel normlar) Foucault'un teorize ettiği söylem pratikleri bağlamında analiz edilmiştir. Ayrıca dizide vurgulanan AİDS salgını ve salgının egemen kuruluşlar tarafından tanımlanma biçimleri tahlil edilmiştir. İkinci kısımda, Pose'da tahakküm edilen insanların bir cemaate dönüşme süreci ve bu süreçte ölümün nasıl bir rol oynadığı Nancy ve Blanchot gibi bazı düşünürlerin öne sürdüğü fikirler çerçevesinde incelenmiştir. Üçüncü kısımda, Agamben’in cemaate ve siyasal istisna durumlarına dair görüşleri ve homo sacer terminolojisi Pose üzerinden değerlendirilmiştir. Sonuç olarak Pose'un kimlik ve cemaat kuramları açısından son derece zengin bir kurguya sahip olduğuna, bu kurgunun ve kurguda sıkça değinilen poz verme jestinin "kendiliğin dışavurumu aracılığıyla başkalarıyla birlikte olmak" temasını açığa çıkardığına, bir direniş alanı haline gelen sahne üzerinde hem tekilliğin hem de cemaatin bir karşı duruş olarak yeniden ve daima yeniden oluşturulduğuna kanaat getirilmiştir.Keywords : Tekillik, cemaat, Pose, dispozitif, homo sacer