- Medya ve Kültürel Çalışmalar Dergisi
- Vol: 4 Issue: 1
- Aklın Yargıcı Olarak Akıl: Kant, Pink ve The Wall
Aklın Yargıcı Olarak Akıl: Kant, Pink ve The Wall
Authors : Çiçek Topçu
Pages : 35-46
Doi:10.55055/mekcad.1072243
View : 22 | Download : 7
Publication Date : 2022-04-30
Article Type : Research
Abstract :Aydınlanma düşüncesini temele oturtarak akıl olgusunu öne çıkaran, bunu yaparken bir yandan da ampirizm ve rasyonalizmin temel konularını anlamlı biçimde bir araya getirmeye çalışan Kant, gerek deneyselliğin gerek salt mantığın sentezini yaparken; aklın, yanıltıcı diyalektik doğaların bir yönlendiricisi olduğunu söyler. Bu çalışmaya, her iki düşünüşe karakteristik biçimde insan bilgisini yerleştiren ve bireyi spekülatif dogmalardan arındırma amacı güden Kant’ın eleştirel felsefesi ilham oluşturmaktadır. Ne rasyonalizmin yaptığı gibi bilginin kökenini ne de ampirizmin yaptığı gibi bilginin ürününü tespit etme girişiminde bulunan Kant’ın eleştirel bakış açısı, Alan Parker imzalı The Wall (1982) filmi ile ilişkilendirilmekte; söz konusu söylemlerinin sinema dilinde nasıl inşa edildiği araştırılmaktadır. Hiçbir sav ileri sürüp nokta koyma amacında olmayan çalışmamız nihai olarak aşırı yorumu merkeze almakta; Kant’ın eleştirisinin sınırlarımızı bilmemiz için bize zemin sunduğunu hatırlatmaktadır, Elde edilen bulgular bizi; tıpkı Kant’ın düşünce dünyasını sorguya çektiği gibi, Parker’ın da bir sorgulama evreni yarattığı düşüncesine götürmektedir.Keywords : eleştirel felsefe, Immanuel Kant, The Wall