- Kültür Araştırmaları Dergisi
- Sayı: 22
- Babayiğit ve Keşanlı Ali Destanı\'nın Strauss\'un Evrensel İnsan Doğası İlkesi Açısından Karşılaştır...
Babayiğit ve Keşanlı Ali Destanı\'nın Strauss\'un Evrensel İnsan Doğası İlkesi Açısından Karşılaştırılması
Authors : Yavuz Çelik
Pages : 253-279
Doi:10.46250/kulturder.1532740
View : 35 | Download : 24
Publication Date : 2024-09-10
Article Type : Research
Abstract :Yapısalcılık genel olarak, insan deneyimini ve toplumsal örgütlenmeyi şekillendiren daha derin ve genellikle bilinçdışı yapıları, özellikle Lévi-Strauss’un deyimiyle farklı toplumların ortak evrensel değerlerini ortaya çıkarmaya çalışır. Strauss yapısalcılığı antropoloji ile birleştirerek geliştirdiği yapısalcı antropoloji ile özellikle farklı kültürlerin mitlerini inceleyerek aralarında ortak değerler ve eylemler keşfeder ve bunları en basit şekliyle “evrensel insan doğası” terimiyle açıklar. Yani ona göre toplumlar ve kültürler değişse de, temel insan dürtüleri aynı kalır. Strauss’un yapısalcı antropoloji yaklaşımı ekseninde evrensel insan doğası ilkesi dikkate alınarak bu çalışmada, İrlandalı yazar John Millington Synge’in Babayiğit (1907) ve Türk yazar Haldun Taner’in Keşanlı Ali Destanı (1963) oyunları arasında bir karşılaştırma yapılmıştır. Her iki oyunda, aralarındaki zaman, mesafe ve kültür açısından var olan büyük mesafeye rağmen kendi toplumlarının folklorik ve sosyo-kültürel ortamlarına dayanmakta ve kahramanlık, kimlik ve toplumsal normlar gibi evrensel temaları ele almaktadır. Bu ortak noktadan yola çıkılarak, bu oyunların anlatı yapıları, karakter gelişimleri, tematik unsurları ve dilsel tekniklerinin incelenmesi ve oyunlarda kahraman ve kahramanlık kavramlarının ortak bir toplumsal, bireysel, düşünsel ve eylemsel yapı ve çerçeve içinde ortaya çıkmasının Strauss’un prensibine göre yorumlanması çalışmanın amacını oluşturmaktadır.Keywords : yapısalcılık, Strauss, karşılaştırma, kahraman, toplum