- Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi
- Issue: 10
- Theodor W Adorno'nun Domine Edici Kültür Alanı Olarak: Kültür Endüstrisi
Theodor W Adorno'nun Domine Edici Kültür Alanı Olarak: Kültür Endüstrisi
Authors : Arzu Kihtir
Pages : 116-133
View : 16 | Download : 7
Publication Date : 2010-06-01
Article Type : Other
Abstract :Adorno, Frankfıırt Okulu'nun önde gelen düşünürlerinden biri olarak, kapitalist sistem içinde yer alan ve-toplumu baskı altına alan, kendisinin de "kültür endüstrisi" olarak tanımladığı kültür alanını çözümlemiştir. Kültür endüstirisi; baskı araçları aracılığıyla, bireyleri edilginleştiren, sisteme uyımılıı hale getiren ve sistemin kendini yeniden üretmesine katkı sağlayan bireı;lere dönüştüren yapısıyla, insanları kıışahnaktadır. Adorno, kültürün bir endüstri alanına dönüştüğünü ve bütün yönleriyle devimsel olarak değerlendirilmesi gerektiğini, derinlemesine bir şekilde ilk kez iddia ederek, kiiltiir endüstrisinin derinlemesine bir incelemesini yapmış ve kültür ürünlerinin, birer meta haline gelerek, kapitalizmin temel yasalarına bağımlı bir endüstri alanına döniiştüğiinü saptamıştır. Adorno'ya göre kültür artık insanların kendilerini gerçekleştirebildikleri, geliştirebildik/eri, yeteneklerini ve isteklerini dışa vurabildikleri bir özgürleşme alanı olarak kabul edilemez. O'na gore kiiltiir artık bu noktada, kapitalizmin çıkarları doğrııltıısımda işlev gören ve hareket eden, bireı;leri bu çıkarlar doğrultusunda yeniden tanımlayan ve biçimlendiren ve dönüştürdiiğii bireyleri, sistemin devamlılığını sağlayan mekanizmaların birer parçası haline getiren bir baskı biçimidir. Bu çalışmada, literatür taraması yapılarak, yukarıda belirtilen açıklamalar doğı·ııltusıında, "Kültür Endüstrisi" kavramı, başlıca süreçleri ve "Kültür endüstrisi" nin kendini yeniden üretmesi tartışılmış, kitle iletişim araçlarının kültür endüstrisindeki işlevi irdelenmiş ve Adonıo'nıın kültür endüstrisi eleştirisi ortaya konmuşturKeywords : Adorno, kültür, eleştiri