- Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi
- Issue: 12
- AKILLI İŞARETLER NE KADAR ETKİLİ: İLKÖGRETİM ÖGRENCİLERİNİN DİJİTAL ÜYUN ALIŞKANLIKLARI İLE AKILLI İ...
AKILLI İŞARETLER NE KADAR ETKİLİ: İLKÖGRETİM ÖGRENCİLERİNİN DİJİTAL ÜYUN ALIŞKANLIKLARI İLE AKILLI İŞARETLER ARASINDAKİ İLİŞKİ
Authors : Tülin Sepetçi
Pages : 46-67
View : 15 | Download : 7
Publication Date : 2014-04-01
Article Type : Other
Abstract :Son yıllarda popülerliği giderek artan video ve bilgisayar oyunlarının eleştirel medya pedagojisi ve medya okuakıllı işaretler ve yaş sınırı uygulamalarının< çocuklann bu oyunları tüketip tiiketnıemesinde ne kadar etkili olabildiği analiz edilmiştir. Hem eğitim hem de iletişimin çakıştığı bir noktada yer alan medya pedagojisinden hareketle, çocukların kültürel ilgileri, sosyal katılım koşulları, farklı bir iletişim mecrası olarak oyunlar bağlamında değerlendirilmiştir: Bununla birlikte çalışmanın temelini, korumacı yaklaşıma sahip bir pedagoji anlayışıyla, yasaklama yanlısı bir bakış açısı değil; farkındalığın ve üretimin esas olduğu eleştirel medya pedagojisi oluşturmaktadır. Ayrıca çeşitli yazarlar tarafından bir sanat formu olarak ele alınsa da, video ve bilgisayar oyunlarının çağdaş medya kültürünün bir taşıyıcısı ve ideolojik bir araç olduğu önerilmiştir. Akıllı işaretler ve yaş sınırlaması uygulamalarının bu oyunların tüketilip tüketilmemesinde ne kadar etkili oldukları ampirik bir çalışmayla incelenmiş ve medya okutartışılmıştır. Ampirik çalışma 9-16 yaş aralığında 125 çocukla yürütülmüştür. Sonuç olarak akıllı işaretlerin ve yaş sınırlamalarına yönelik uygulamaların, çocukların oyun oynama pratikleriyle kısmen örtüştüğü bulunmuştur. Fakat aynı durum cinsiyete göre ayrı ayrı değerlendirildiğinde bu örtüşme ortadan kalkmaktadır. Çünkü erkek çocukların büyük çoğunluğu yaş sınırlama ya da akıllı işaretleri bildiklerini söylemelerine rağmen, bu sıııırlandırmalara uygun olmayan oyunları oynamaktadırlar. Çalışma kapsamında bu sonucun nedenleri de tartışılmış ayrıca medya okun1azarlığı kapsamında ele alınabilecek bir oyun okun1azarlığının, bu oyunların olumsuz e·tkilerini . en aza indirip, olumlu taraflarından maksimum düzeyde faydalamlabilmesi için bir araç olarak kullanılabileceği önerilmiştirKeywords : Medya pedagojisi, akıllı işaretler, video ve bilgisayar oyunları