- Afyon Kocatepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi
- Vol: 23 Issue: 3
- Sanal Mekânda Kültür Coğrafyası Çalışmaları ve Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanılması...
Sanal Mekânda Kültür Coğrafyası Çalışmaları ve Artırılmış Gerçeklik Teknolojisinin Kullanılması
Authors : Mücahit Yildirim
Pages : 861-874
Doi:10.32709/akusosbil.887804
View : 41 | Download : 19
Publication Date : 2021-09-27
Article Type : Research
Abstract :Teknolojik gelişmeler doğrultusunda yeni bir mekân türü olarak ortaya çıkan sanal mekân, birçok bilim dalının olduğu gibi coğrafyanın da çalışma alanlarından birini oluşturmaktadır. Bir mekân bilimi olan coğrafya, sanal mekânı aktif olarak kullanma içeriğine sahip bir bilim dalıdır. Kültürel coğrafya çalışmalarında özellikle somut ve somut olmayan kültürel mirasın yaşatılması ve aktarılması konusunda zengin bir konu potansiyeline sahip bulunmaktadır. Sanal mekânda son yıllarda fazlaca kullanılmaya başlanan en yeni teknolojilerden biri olan artırılmış gerçeklik teknolojisi ise gerçek dünya ortamları üzerine sanal nesnelerin giydirilmesi ile elde edilerek oluşturulan bir sistemdir. Bu sistem ile katılımcılar, zaman ve mekân sınırlaması olmaksızın istedikleri mekâna ve zamana seyahat ederek eğlenceli bir şekilde bilgi edinme imkânına sahip olmaktadır. Bu çalışma, sanal mekânda artırılmış gerçeklik teknolojisinin kullanılarak kültürel coğrafya çalışmalarının yapılması gerekliliği ile potansiyeline dikkati çekmeyi ve bu alanda kültürel coğrafya çalışmalarında bir farkındalık oluşturmayı amaç edinmektedir. Bu amaç doğrultusunda, ikincil veri toplama yolu kullanılarak ilgili bilimsel çalışmalara yönelik literatür taraması yapılmıştır. Ayrıca Türkiye İstatistik Kurumu verilerinden yararlanılarak bilişim teknolojilerine yönelik kullanım oranları ortaya çıkarılmıştır. Yapılan tarama neticesinde, dünyada artırılmış gerçeklik teknolojisini konu edinen birçok çalışma ve hayata geçirilen projenin bulunduğu tespit edilmiştir. Türkiye’de ise bu teknolojiyi konu edinen çalışmalar olmasına rağmen, kültürel mirasın korunması kapsamında hayata geçirilen proje ve uygulamaların yetersiz olduğu anlaşılmaktadır. Kültürel mirasın korunması ve aktarılmasına yönelik, genç kuşağın aktif olarak yer aldığı sanal mekânda, artırılmış gerçeklik teknolojisi gibi yeni teknolojiler kullanılarak çeşitli projelerin hayata geçirilmesi ve başta gençler olmak üzere her yaş kuşağındaki bireylerin kullanımına sunulması gerekmektedir.Keywords : Kültür coğrafyası, kültürel miras, sanal mekân, artırılmış gerçeklik