- Erkeklikler: Kimlik ve Kültür Dergisi
- Issue: 9-10
- Performing Masculinity during Mandate Lebanon in Marie al-Khazen’s photographs
Performing Masculinity during Mandate Lebanon in Marie al-Khazen’s photographs
Authors : Yasmine Nachabe Taan
Pages : 97-128
View : 12 | Download : 5
Publication Date : 2018-08-15
Article Type : Research
Abstract :Marie al-Khazen (1899-1983), fotoğraflarının çoğunu 1920’li ve 30’lu yıllarda Kuzey Lübnan’ın bir kasabası olan Zgharta civarında çekmiş amatör bir fotoğrafçıdır. Bu çalışmada, toplumsal cinsiyetin al-Khazen’in fotoğraflarında çeşitli kompleks imgeler ve kurallar aracılığıyla sosyal ve kültürel olarak nasıl temsil edildiğini inceleyeceğim. al-Khazen’ in fotoğraflarında erkeklerin nasıl ve ne şekillerde yer ettiğini göstermek çalışmanın temel odağını oluşturmaktadır. Bu fotoğraflar, ağırlıklı olarak ataerkil olan bir dönem boyunca üretilmiştir. Bu çalışma için seçilen fotoğrafların çoğunda, al-Khazen’in çoğunlukla ataerkil ideolojiyi yansıttığını tartışacak ve fotoğrafların çoğunun erkekliğin anlamını kahramanlıkla tanımladığını göstereceğim. Fotoğrafları incelerken temel olarak şu soruyu göz önünde bulundurdum: "al-Khazen’in fotoğraflarında erkekliğin temsili kadınlığın temsilinden nasıl farklılaşıyor?” al-Khazen’in kamera ardındaki varlığı bugün bizlere ulaşan imgelerin kontrolünü ona veriyor. Başka bir deyişle, Khazen fotoğraflarında tarafsız bir aracı değil; aksine fotoğraftaki özneleri, kendi hayatında görünür olmasını istediği anları, ışığı ve gölgeleri, ön ve arka plandaki objeleri, öznenin fotoğraftaki konumunu ve bu öznelerin gruplar içinde birbirleri ile olan ilişkilerinin nasıl yansıtıldığını seçerek fotoğrafın ardındakş kontrolünü gözler önüne seriyor. Al-Khazen’in fotoğrafik kararları bizim onun fotoğraflarındaki toplumsal cinsiyet algımızı nasıl şekillendiriyor? Bu bağlamda, fotoğrafların toplumsal cinsiyete dair söylemsel kavramlar üreterek, düşünceleri ve anlamları yaydığı yolları inceleyeceğim. Toplumsal cinsiyet, erkek ve kadınlar arasındaki farklılıkları ifade etmek adına kullanılan; hem doğal olarak verilen hem de seçilen tutum ve görünüşlere bağlı olarak değişen bir kategori olarak ele alınmıştır. Bu makale, Al-Khazen’nin fotoğraflarının ve erkekliğin ( rujuliyya ) özellikle Lübnan’ın kırsal kesimindeki güçlendirilmiş tezahürleriyle sunulan kültürel temsillerinin ayrıntılı bir öncelemesini sunmaktadır. Fotoğraflarda erkek cinselliğini simgelemek adına, bıyık bırakmaktan, sigara içmeye, tüfek kullanmaktan ve tarabish yapmaya kadar pek çok ayrıntı yer almaktadır.Keywords : postkolonyal, toplumsal cinsiyet, fotoğrafçılık, Orta Doğu, Arap erkekliği