- Düşünce ve Toplum Sosyal Bilimler Dergisi
- Issue: 4
- Albert Camus’nun Absürd Kavramı Bağlamında Sen Aydınlatırsın Geceyi Filminin Analizi
Albert Camus’nun Absürd Kavramı Bağlamında Sen Aydınlatırsın Geceyi Filminin Analizi
Authors : Irfan Yalçin
Pages : 85-112
View : 34 | Download : 26
Publication Date : 2021-06-29
Article Type : Research
Abstract :Film ve felsefe ilişkisine yönelik farklı yaklaşımlar bulunmaktadır. Bu yaklaşımlardan birinde, filmin kendine özgü bir biçimde felsefe yapabileceği savunulmaktadır. Bu yaklaşımda yeni bir fikrin filmin imkanlarıyla, film diliyle ortaya koyulabileceği öne sürülmektedir. Ayrıca filmin kendine özgü bir biçimde felsefe yaptığını söyleyebilmek için alana özgün katkı sunması beklenmektedir. Bir diğer yaklaşımda ise filmin, düşünürler ya da filozoflar tarafından daha önceden ortaya koyulmuş kavramları ya da fikirleri kendine özgü dili ile somutlaştırabileceği ve bu fikirler ya da kavramlar bağlamında tartışma yaratacak imajlar sunabileceği ileri sürülmektedir. Bu çalışmada yukarıda ifade edilen ikinci yaklaşım benimsenmiştir. Bu çalışmanın problemi film ile felsefe arasında nasıl bir bağlantı olduğunu, absürd kavramı ve Sen Aydınlatırsın Geceyi filmi özelinde ortaya koymaktır. Soyut bir bir kavramın sinemanın dilinde nasıl somutlaştığını ortaya koymak, bu çalışmanın problem alanını oluşturmaktadır. Bu doğrultuda, absürd kavramının filmde hangi bağlamlarda ele alındığı ve bu kavramın filmde nasıl somutlaştığı ortaya koyulmaya çalışılmıştır. Bu amaç doğrultusunda betimsel analiz yöntemi kullanılmıştır. Çalışmada öncelikle Camus’nun absürd kavramı açıklanmıştır. Camus’nun absürd kavramı açıklandıktan sonra, kavram film ile ilişkilendirilmiştir. Çalışmada Sen Aydınlatırsın Geceyi filminde ölüm, intihar ve absürd kavramı arasında doğrudan bağlantı olduğu ve bu bağlantının sinemanın imkanlarıyla somutlaştığı bulgulanmıştır.Keywords : Ölüm, İntihar, Absürd, Sen Aydınlatırsın Geceyi, Yabancılaşma