- Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi
- Issue: 38
- STUART HALL PERSPEKTİFİNDEN TEMSİL VE ÖTEKİ KAVRAMI: "MY NAME IS KHAN" VE "CRASH"...
STUART HALL PERSPEKTİFİNDEN TEMSİL VE ÖTEKİ KAVRAMI: "MY NAME IS KHAN" VE "CRASH" FİLMLERİ BAĞLAMINDA DEĞERLENDİRME
Authors : Gönül Cengiz, Yusuf Ayaz, Aydın Bediroğlu
Pages : 428-457
Doi:10.14520/adyusbd.928266
View : 31 | Download : 11
Publication Date : 2021-08-31
Article Type : Research
Abstract :Sinema ilk günden beri toplumlar üzerindeki etkileyici gücü ile iktidar tarafından toplumları manipüle etmekte sıkça başvurulan sanat dalı olmuştur. Manipüle sonucunda toplumlar, kültürel bağlamda dönüşüm yaşamış ve medya üzerinden iktidarların yarattığı temsilleri ve ötekileri gündelik hayatın içerisine dahil ederek kültürel kod haline getirmişlerdir. Stuart Hall’ın güçlü olanın hegemonyasına karşı çıkan kültürel çalışmaları kapsamındaki temsil ve öteki kavramıyla reddettiği algının, sinema filmlerinde nasıl ifade edildiği örneklerle ifade edilmiştir. Temsil ve öteki kavramları, çalışmanın örneklemleri olarak seçilen My Name Is Khan ve Crash filmleri bağlamında değerlendirilmiş, ABD’nin yarattığı temsil ve öteki algısı analiz edilmiştir. Crash filmiyle ABD’nin, ten rengi, cinsiyet, kültür, inanç ve ekonomik sınıf gibi çoklu bir öteki algısı yarattığı gözlemlenmiştir. Toplum içerisinde "öteki” yaratarak elit kesimin iktidarını garanti altına aldığı sonucuna varılmıştır. My Name Is Khan filmiyle de 11 Eylül sonrasında yaratılan "her Müslüman potansiyel bir teröristtir” algısını oluşturanlara ve savunanlara karşı gerçek bir Müslüman kimliği temsilinin yapıldığı sonucuna varılmıştır. Hegemonyanın yarattığı algının iki film örneğiyle sinemasal anlatıda temsil ve öteki kavramının kullanılmasıyla kırıldığı sonucu gözlemlenmiştir. Çalışmanın örneklemleri bağlamında kuramsal çerçeveyi oluşturan temsil ve öteki kavramları, nitel araştırma yöntemlerinden metin analizi yöntemi ile çözümlenmiştir.Keywords : Stuart Hall, Temsil, Öteki, My Name Is Khan, Crash