- Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD)
- Vol: 19 Issue: 2
- ROMA KATOLİK KİLİSESİNİN AHİRET İNANCI ÜZERİNE BİR İNCELEME
ROMA KATOLİK KİLİSESİNİN AHİRET İNANCI ÜZERİNE BİR İNCELEME
Authors : Musa Osman Karatosun
Pages : 646-661
Doi:10.30627/cuilah.375904
View : 26 | Download : 23
Publication Date : 2019-12-27
Article Type : Research
Abstract : Hıristiyanlık, yaşayan dünya dinlerine bakıldığında, ölümden sonra diriliş ve peşi sıra gerçekleşecek olayların detaylı bir şekilde anlatıldığı dinlerden birisidir. Hıristiyanlığa göre dünya hayatının bir başlangıcı vardır ve bir de sonu olacaktır. Doğrusal bir zaman diliminde akacağına inanılan bireysel ve kitlesel olaylar örgüsünün tümü ahiret hayatına dair inançlarla alakalıdır. Hıristiyanlığa göre ahiret hayatı kişisel ölçekte bireyin ölümüyle insanlık ölçeğindeyse Son Hüküm Günüyle başlar. Kâinatın yaratılışından Son Hüküm Gününün gerçekleşeceği güne kadar geçecek olan zaman dilimi üç ana kısımda incelenebilir. Birinci zaman dilimi kâinatın yaratılışından İsa Mesih’in İkinci Gelişine kadarki süreyi kapsayan, halen bizlerin de içinde bulunduğumuz zaman dilimidir. Bu zaman diliminde gerçekleşecek olayların mekânı bu dünyadır ve bu olaylar tamamıyla bireysel ölçekte cereyan etmektedir. Bunlar literatürde; ölüm, Özel Yargılama, Cennetin ön-deneyimi, Araf, Cehennemin ön-deneyimi başlıklarında ifade bulan inanışlardır. İkinci zaman dilimi İsa Mesih’in İkinci Gelişi ile başlayan ve Son Hüküm Gününe kadar devam eden bir süreci kapsar. Bu zaman diliminde gerçekleşecek olayların mekânı bu dünyadır. Ancak, muhatapları başta Kilisenin manevi şahsiyetinde vücut bulan bütün Hıristiyan inanlılar olmak üzere tüm insanlıktır. İsa Mesih’in İkinci Gelişi, ölülerin dirilişi, alınıp götürülüş, büyük çalkantı, Milenyum ve Dünyanın Sonu başlıklarında ifade bulan itikadi meselelerin detaylarına bakıldığında, nihaî galibinin iyilerin olacağı bir iyi-kötü savaşının öngörüldüğü ortadadır. Ancak bazı meselelerin detaylarıyla ilgili Kilise halen sarih görüşler belirtmediği için genel hatları belli, detayları muğlak bir gelecek beklentisi söz konusudur. Bu muğlaklık da mezhepleşme sürecine kadar gidebilen, farklı görüş ayrılıklarının doğmasına zemin hazırlayan bir alan yaratmaktadır. Üçüncü zaman dilimi ise İsa Mesih’in iyi-kötü savaşına son vererek, bazı seçkin azizlerle birlikte bütün kötüleri yargıladığı ve iyileri akladığı sonsuza kadar devam edecek olan bir yaşamın ilk günü olan Son Hüküm Günüyle başlar. Bu zaman diliminde gerçekleşecek olayların mekânı Yeni Yeryüzü ve Yeni Gökler denilen farklı bir mekândır. Tüm insanlığı ilgilendiren bu mahkemenin sonucundaysa iyiler ebedi istirahatgâh olarak Cennete ve kötüler de Cehenneme ayrılır. Tanrının bütün amaçlarının nihai olarak gerçekleştiği bu sonsuz yaşam, Hıristiyanların ümit ve korkuyla karışık bekledikleri ahiret hayatının son merhalesidir. Bu makalenin amacı, yukarıda bahsi geçen aşamalarla ilgili Katolik inancının bakış açısını yalnızca Kilisenin resmî dokümanlarını ve sahih kaynaklarını kullanarak detaylı bir şekilde sunmaktır. Bu minvalde çalışmamız fütüristtik öğelerin ve eskatolojik inanışların harmanlandığı deskriptif bir çalışma mahiyetindedir.Keywords : Dinler Tarihi, Roma Katolik Kilisesi, Ahiret, İsa Mesih'in İkinci Gelişi, Son Hüküm Günü