- Çevrimiçi Müzik Bilimleri Dergisi
- Vol: 2 Issue: 3 Special Issue
- PATRICK SÜSKIND’İN KONTRBAS TİYATRO METNİNDE MÜZİK, GÜRÜLTÜ VE TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI...
PATRICK SÜSKIND’İN KONTRBAS TİYATRO METNİNDE MÜZİK, GÜRÜLTÜ VE TOPLUMSAL CİNSİYET ÇALIŞMALARI
Authors : H. Miray Eslek
Pages : 67-85
View : 21 | Download : 7
Publication Date : 2017-12-28
Article Type : Bookreview
Abstract :Kontrbas, Patrick Süskind’in 1984’te yayımlanan ilk tiyatro metnidir. Metnin anlatıcısı kontrbas enstrümanını çalan bir müzisyendir. Orkestrada görev alan ve müzisyenliğini memur olarak sürdüren mutsuz ve yalnız olan kontrbasçının müziğe ve hayata dair eleştirileri monolog halindedir. Bununla beraber batı müziğine dair eleştiri sunan bu metin müziğin içindeki hiyerarşik düzene, orkestralardaki bölünmelere ve armoni kurallarının oluşturduğu sorunlara da yer verir. Bu anlamda Kontrbas sosyolojik analizleri mümkün kılar. Çünkü tiyatro metninin müzik ile olan ilişkisinde kontrbasın görüntüsü, seslerin gürültülü olarak duyulması ve biçimsiz bir enstrüman olması; müzikle birlikte gürültüyü, hiyerarşiyi ve toplumsal cinsiyet meselesini tartışır. Sonuç olarak Alman İdealizmine de eleştiri niteliğinde olan bu oyun müziğin birçok sorununa kontrbas enstrümanı ile cevap verir. Aynı zamanda dertli ve hüzünlü bir çalgı olmasının ötesinde kolaylıkla dışlanabilen kontrbas, müziğin hiyerarşik yapısı, iktidar ve meta üretimi üzerinden enstrümanların kadın bedeni tasvirlerini de örnekler.Keywords : Kontrbas, Gürültü, Toplumsal Cinsiyet, Yalnızlık