- Etkileşim
- Issue: 9
- ‘I Would Prefer Not To’ - On the Virtues of Abjection in Contemporary European Cinema and Society...
‘I Would Prefer Not To’ - On the Virtues of Abjection in Contemporary European Cinema and Society
Authors : Jeremi Szaniawski
Pages : 55-70
Doi:10.32739/etkilesim.2022.5.9.155
View : 30 | Download : 10
Publication Date : 2022-04-27
Article Type : Research
Abstract :Film kuramcısı Thomas Elsaesser, ani ve zamansız vefatından kısa bir süre önce, "abjection” (alçalma, iğrençlik) kavramına odaklanarak, Batı Avrupa'da liberal demokrasiden belirgin bir şekilde uzaklaşıldığını vurgulamış, yeni bir paradigma oluşturmanın yanı sıra, artan istilacı ve kontrol edici toplumsal modellere yönelik yeni tutumlar geliştirmek çağrısında bulunmuştur. Aradan geçen iki yıl içinde, istisna hali konusunda en önemli çağdaş düşünürlerden biri olan Giorgio Agamben de bu yeni gelişmelere işaret etmiş ve vatandaşları bu gelişmelere ve bunların rahatsız edici sonuçları olarak algıladığı fenomenlere karşı uyarmak için sivil toplumda önemli girişimlerde bulunmuştur. Bu makalede, Elsaesser'in mirası ve Agamben'in yakın zamandaki görüşlerinden faydalanarak, "abjection” ve istisna hali kavramları ile uğraşan filmlerden biri olan Border (2018) filmi incelenmektedir. Bu vesileyle, sivil toplumun özgürlük anlayışı ve işleyişine dair günümüze değin var olan değişikliklerin- son yirmi yıl içindeki ilerici erozyonlar yadsınamaz olsa dahi- son aylarda çeşitli nedenlerle milyonlarca Avrupalı tarafından nasıl reddedildiği ve bu durumun onları nasıl etkileyebileceği tartışılmaktadır. Bu doğrultuda, yeni atanmış (ve sürekli değişen) sosyal normları ve reçeteleri reddeden kimi insanlar, kelimenin tam anlamıyla kendini "abjectleştirme” denebilecek ve çoğu durumda başlangıçta saklı kalmış olması muhtemel olan bir sürece girmektedir. Nihayetinde, Border filminde izleyicinin şefkat ve ilgisini hak eden ve bütünüyle duyarlı ve duygusal varlıklar olarak gördüğü iki kahramanın kaderi, gidilebilecek çeşitli yollar arasından, yeni "abjectler” olarak toplumda yaşamaya ve faaliyet göstermeye devam edebilecekleri veya kendilerini onun çeperinde sürgüne gönderdikleri iki yolu göstermektedir.Keywords : igrençlik, sivil toplum, Border, film çalışmaları, Thomas Elsaesser, giorgio agamben