Türk Sineması\'nda Din Adamı Temsili
Authors : Mehmet Karataş
Pages : 33-60
View : 5 | Download : 8
Publication Date : 2022-07-25
Article Type : Research
Abstract :Toplumsal bir olgu olarak din, içerisinde hayat bulduğu sosyal ve kültürel ortamla sürekli bir etkileşim hâlindedir. Bu etkileşim, kültürel hayatın farklı örneklerinde görülebilmektedir. Bu çalışmamızda, Türk Sinemasında din, dindarlık ve din adamı olgusu, kronolojik sinema dönemlendirmesiyle üç döneme ayrılarak değerlendirilecektir. Çalışmamızın birinci bölümünde, “İlk dönem Türk sinemasında” 1922–1960 din, dindarlık ve din adamı olgusu, “dışlanmış excluded ” bir yaklaşımla değerlendirilirken, ikinci bölümde, “Geleneksel Türk Sinemasında” 1960–1996 “daraltılmış consricted ” bakış açısıyla ele alınmıştır. Dışlanmış ve daraltılmış olarak ifade edilen bu iki dönemde de din, dindarlık ve din adamı olgusu “indirgemeci reductive ” bir zihniyetle kullanılmış obje” olarak değerlendirilme eğilimi göstermiştir. Üçüncü ve son bölümde, 1996 yılından günümüze “Yeni Türk Sineması” olarak adlandırılan dönemde ise din, dindarlık ve din adamı olgusu, gündelik hayat içerisinde kendisini tezahür ett irdiği sosyal bir gerçeklik olarak “kabullenilmiş adopted ” bir yaklaşımla değerlendirilmiştir. Buna göre din ve dini unsurlar, “kullanılmış obje” konumundan farklılaşarak “toplumsal’ın bir parçasına” dönüşmektedirKeywords : Anahtar İfadeler: Din adamı, dindar, Türk sineması, temsil, beden politikaları