- Düşünce Dünyasında Türkiz
- Cilt: 3 Sayı: 14
- Üç Tarz-ı Sİyasetİn Tek Tarzı: Kültür-Medenİyet ya da Manevİ Kültür - Maddİ Kültür Kutuplaştırmacılı...
Üç Tarz-ı Sİyasetİn Tek Tarzı: Kültür-Medenİyet ya da Manevİ Kültür - Maddİ Kültür Kutuplaştırmacılığı
Authors : Suna Başak
Pages : 113-128
View : 3 | Download : 3
Publication Date : 2022-03-25
Article Type : Research
Abstract :Küreselleşme ve küreselleşme ile birlikte eski ırkçılığın yerini alan yenikültürel ırkçılık ve bu bağlamda yerel kültürlerin ortadan kalkıp kalkmayacağı, millî kültürlerin yok olup olmayacağı meselelerinin tartışılması kültür kavramını, Fukuyama’nın “Tarihin sonu”, Hangtington’un “Medeniyetler çatışması” tezleri ise medeniyet kavramını sosyal bilimler literatüründe yeniden sıklıkla kullanılır hâle getirmiştir. Batı sosyal bilimler literatüründen farklı olarak Türkiye’de sosyal bilimler literatüründe ve özellikle de sosyoloji literatüründe “kültür” olgusuna ilişkin terimler sadece bir kavram meselesi olarak kalmamıştır. Uzun bir dönem “toplum hayatına nasıl yön verileceği” konusundaki görüşlere Türkçülük, İslamcılık, Batıcılık bilimsel destek bulma gayreti olmuştur. Bu çalışmada Türkçü, İslamcı ve Batıcı akımların kültür ve medeniyet olgusuna yaklaşımları sosyal bilimler paradigmasında ki dönüşüm ekseninde ele alınmıştır. Kültür-medeniyet meselesinin ele alınışındaki kutuplaştırmacılık sadece sosyal bilimlerde, siyaseti yapanların söylemlerinde ve bu üç fikir akımında değil kültür kavramının yer aldığı her söylemde görülmektedir. Gerek akademik gerek entelektüel gerekse ideolojik sebeplerle olsun, kültür konusuyla ilgili herkes için kültür-medeniyet ya da manevi kültür-maddi kültür kutuplaştırmacılığı değişmezken, değişen sadece parçalara ve parçaların belirleyiciliğine ya da başlatıcılığına yapılan vurgudur. İslamcı ve Türkçü söylemlerde vurgu, manevi kültür terimi üzerinde odaklanır. Buna karşılık pür Batıcı ya da sol ideolojik konumlarda ise “manevi” sıfatı kaldırılarak sadece kültür kavramı kullanılır veya mecbur kalınırsa “maddi olmayan kültür” ifadesine yer verilir. Algısal kökenli ampirik bir kavram ikizi olarak, iki parçalı analizde yer alan parçalar, ismi ne konulursa konsun, gerçekçilikte mevcut farklı varlık alanlarına tekabül ediyor olmayıp, aynı ve bir gerçekliğin somutluk dereceleri itibarıyla farklılaşmış görünümüdür. Tarama değerlendirme mahiyetinde olan bu çalışmada kültür-medeniyet kutuplaştırmacılığının ideolojik ve siyasi uzanımlarının üç tarz-ı siyasette nasıl ortaya çıktığı belirlenmiştirKeywords : Üç Tarz-ı Siyaset, Kültür, Medeniyet, Paradigma