- Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)
- Issue: 35/Special Issue
- TÜRK MİLLETİNİN RUHUNDAN KOPAN SES İSTİKLAL MARŞI
TÜRK MİLLETİNİN RUHUNDAN KOPAN SES İSTİKLAL MARŞI
Authors : Gıyasettin Aytaş
Pages : 115-126
Doi:10.20427/turkiyat.1019342
View : 17 | Download : 9
Publication Date : 2021-12-27
Article Type : Other
Abstract :Milletlerin hayatında bazı önemli anlar ve bu anları dile getiren eserler her zaman olur. Bu eserlerin başında da hiç şüphesiz onların millî marşları ilk sırada gelir. Toplumları ayakta tutan ve onlara yön veren aydınlar, bir taraftan yaşantılar, diğer taraftan toplumlarından aldıklarını onların hizmetine sunarak görevlerini ifa ederler. Mehmet Âkif Ersoy da Türk edebiyatının yetiştirdiği aydınlar arısında kendine özgü kimlik ve kişiliği ile özel ve önemli bir yere sahip olan sanatçıdır. Söylediklerini öncelikle doğruluk ilkesi, ardından da samimiyetle dile getiren şair, kaleme aldığı "İstiklal Marşı” ile Türk milletinin nezdinde müstesna bir yere sahip olur. O diğer eserlerini yazmamış olsa bile, kaleme aldığı İstiklal Marşı ile Türk edebiyat tarihinde yerini alabilecek bir sanatçıdır. Diğer milletlerin millî marşları incelendiğinde, her birinin bir tesadüfe bağlı olarak söylendiği veya oluşturulduğu, hiçbirinin bir mücadele ruhunu yansıtacak niteliğe sahip olmadığı, bir kısmının da ait olduğu milletin gerçekliği ile alakadar olmadığı görülmektedir. İstiklal Marşı, bir zaruretin eseri olmakla birlikte, bir ruh ve heyecanın da yansıması olarak karşımızda durmaktadır. Yazılış macerası ve bunun Millet Meclisinde kabul ediliş süreci birçok bakımdan Âkif’in ayrıcalığını ortaya koymaktadır. On kıtadan meydana gelen marş, her bir kıtasında farklı sesleniş ve hitaplara sahne olmaktadır. Korkma diye başlayan marş, "Hakkıdır, Hakk’a tapan milletimin istiklal” sözleri ile sonuçlanır.Keywords : Milli Marş, aydın, lider, gelecek inşası, İstiklal Marşı, Millî Mücadele.