- Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)
- Issue: 32
- MAHZEN’ÜL-ESRÂR SİLSİLESİNİN SON HALKALARINDAN BİRİ: GENC-İ EDEB
MAHZEN’ÜL-ESRÂR SİLSİLESİNİN SON HALKALARINDAN BİRİ: GENC-İ EDEB
Authors : Mutlu Melis Özgeriş
Pages : 137-157
Doi:10.20427/turkiyat.579579
View : 15 | Download : 10
Publication Date : 2020-03-20
Article Type : Research
Abstract :Öz: Nizâmî, eserleriyle Türk edebiyatında birçok ismi etkilemiştir ve yüzyıllar boyunca şairin eserlerine nazireler yazılmıştır. Bunlar arasında özellikle başlattığı hamse geleneği içerisindeki ilk mesnevisi olan Mahzenü’l-Esrâr, önemli bir konumdadır. Çalışmamızın konusu olan İsmail Nâkâm’ın Genc-i Edeb mesnevisi de Nizâmî’nin Mahzenü’l-Esrâr’ına yazılmış bir naziredir. İsmail Nâkâm, 19. yüzyılda Azerbaycan bölgesinde yaşamış, bir dönem İstanbul’a gelmiş ve klasik şiir geleneği doğrultusunda eserlerini vücuda getirmiş bir şairdir. Şairin birçok eseri bulunmaktadır. Ömrünün son yıllarında insana, hayata ve dine bakış açısını yansıttığı ve ebedî mutluluğa dini doğru yaşamakla ulaşılacağına dair nasihatlerde bulunduğu Genc-i Edeb mesnevisi, hem Mahzenü’l-Esrâr’a yazılan son nazirelerden biri olması hem de devrinde pek tanınmayan şairin şiir anlayışını yansıtması bakımından önemlidir. Hazırladığımız bu çalışmada önce İsmail Nâkâm’ın hayatından ve eserlerinden bahsedilmiş, sonrasında Genc-i Edeb mesnevisinin şekil ve muhteva özelliklerine değinilerek Nizâmî’nin eseriyle mukayesesi yapılmıştır. Bu vesileyle Nâkâm’ın kendisi ve eseri tanıtılmaya çalışılmıştır. Anahtar kelimeler: Nâkâm, Nizâmî, mesnevi, nazire, şiir.Keywords : Nâkâm, Nizâmî, mesnevi, edep, şiir