- Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları (HÜTAD)
- Issue: 25
- Selim İleri’den Bir Ressama Yorum Mihri Müşfik: Ölü Bir Kelebek
Selim İleri’den Bir Ressama Yorum Mihri Müşfik: Ölü Bir Kelebek
Authors : Nezahat Özcan
Pages : 153-174
View : 15 | Download : 9
Publication Date : 2016-12-16
Article Type : Research
Abstract :Ağırlıklı olarak romanları ile tanınan Selim İleri, tiyatro oyunları da kaleme alır. Osmanlının ilk kadın ressamı Mihri Müşfik’in (1886-1954) hayatından hareketle şekillenen Mihri Müşfik: Ölü Bir Kelebek oyunu, yazarın üç oyunundan biridir. Selim İleri, ressamın gelenekli zihniyete aykırı karakter özelliklerini oyununda öne çıkarır. Mihri Hanım’ın İstanbul Moda’da başlayıp Roma-Paris-İstanbul yıllarından sonra Amerika (Maine’de) son bulan hayat hikâyesi üzerine kurulu metin, Bertolt Brecht’in "epik tiyatro” anlayışından izler taşır. Hayatı, sanatının önüne geçmiş ressamı Selim İleri, çoğunlukla biyografisine bağlı kalarak kurmaca ilavelerde ise aykırı mizacını vurgulayacak tarzda bir yorumla sunar. Selim İleri, Mihri Hanım’ı "Modern Türkiye Cumhuriyeti’nin asil kızı, öncü kadın” olarak takdim eder. Duygusal, romantik, hassas olduğu kadar incitmekten, kırmaktan da çekinmeyen ressam, bazen de maddiyata düşkün bir portre olarak çizilir. Ressam, duyguları ve davranışları çok sık değişen hodkâm, hırçın, yalnız, alkol sever, sanatına düşkün bir kadın olarak sunulur. Yazar resim sanatına, alkole ve ülke değiştirerek yeni hayat şekillerine sığınan bir Mihri Hanım portresi çizer. Oyunda Mihri Hanım cesur, alaycı, yer yer şuh, muhteris, yenilikçi yönü ile öne çıkarılır.Keywords : Selim İleri, Mihri Müşfik, Ölü Bir Kelebek, Modern Türk Tiyatrosu, Epik Tiyatro