- Sahne ve Müzik
- Vol: 9 Issue: 16
- BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNC...
BARTÓK’UN GECENİN MÜZİĞİ ADLI ESERİNDE PASTORAL TEMALARIN PİYANODA NASIL YANSITILDIĞINA DAİR BİR İNCELEME
Authors : Bora Ateşyakan
Pages : 533-548
View : 12 | Download : 8
Publication Date : 2023-01-26
Article Type : Research
Abstract :‘Gece müziği’, Macar besteci, piyanist ve etnomüzikolog Béla Bartók’un olgunluk döneminde piyano, oda müziği ve orkestra kompozisyonlarının çoğunlukla yavaş tempodaki bölümleriyle ilişkilendirilen bir müzik stilidir. Adını, bestecinin 1926 yılında bestelediği "Açık Havada” [Out (of) Doors] adlı piyano süitinin dördüncü parçasına verdiği "Gecenin Müziği” (The Night’s Music) başlığından alan bu stil, genel itibarıyla bu karanlık ve gizemli zaman diliminin içerdiği doğa seslerini ve pastoral hayatın müzikal tasvirlerini yansıtmaktadır. 19.yüzyılın romantik Noktürn anlayışı ile amaç bakımından benzeş görünmekle birlikte, altyapı katmanlarında yer alan ürkütücü uyumsuzlar ile karakterize edilen bu stilin modernist-izlenimci bir yaklaşım içerdiği açıktır. Bu çalışmada, Bartók’un doğaya olan tutkusu ve hayranlığından doğan ‘gece müziği’ stili açıklanmış ve "Gecenin Müziği” başlıklı eser özelinde pastoral temaların yenilikçi müzik anlayışıyla ne şekilde ve ne ölçüde yansıtıldığı mercek altına alınmıştır. Eserdeki tematik motiflerin belirlendiği ve ifade ettikleri sembolik doğa tasvirlerinin açıklandığı bu çalışmanın amacı, genel çözümleme yapılarak müziğin düşünsel derinliğine inmek ve eseri çalışmak isteyenlere fikir verecek bir kaynak oluşturmaktır.Keywords : Béla Bartók, Out (of) Doors, Gecenin Müziği.