- Sahne ve Müzik
- Vol: 9 Issue: 16
- MÜZİK TARİHİNDE KLASİK-ROMANTİK İKİLEMİ: FRANZ SCHUBERT’İN DO-MİNÖR IMPROMPTU’SU (D.899 NO.1) ÜZERİN...
MÜZİK TARİHİNDE KLASİK-ROMANTİK İKİLEMİ: FRANZ SCHUBERT’İN DO-MİNÖR IMPROMPTU’SU (D.899 NO.1) ÜZERİNDEN BİR İNCELEME
Authors : Erdinç Yalinkiliç, Sevinç Keser Varol
Pages : 55-80
View : 10 | Download : 7
Publication Date : 2023-01-26
Article Type : Research
Abstract :Tarihin dönemlendirilmesi, araştırma ve eğitim açısından bazı kolaylıklar sağlamaktadır. Batı müziği tarihi de kendi içinde belirli tarihsel dönemlere ayrılır. Bazen dönemler birbirlerinin içine karışmakta ve sağlıklı bir dönemlendirme yapmak zorlaşmaktadır. Örneğin, geçiş dönemlerinde yaşamış kimi bestecilerin eserlerinin hangi döneme ait olduğunu saptamak, söz gelimi bu eserlerin klasik mi yoksa romantik mi olduğu ya da bestecinin hangi eserlerinin çağdaş ve hangisinin geleneksel üsluplara daha bağlı olduğu konusu güncelliğini korumaktadır. Bu konuya ilişkin akla gelen ilk bestecilerden biri Franz Peter Schubert (1797-1828)’tir. Schubert, eserlerinde pek çok yeni form ve stile yer vererek, Klasik ve Romantik dönemler arasında özel bir konuma sahip olmuştur. Bu çalışmada, Batı müziğinde Klasik ve Romantik ikilemini ele alan literatüre başvurulmuş ve örnek olarak Franz Schubert’in Do-minör Impromptu’su (D.899 No.1), Klasik-Romantik ikilemi açısından incelenmiştir. Ulaşılan sonuçların, müzik tarihi ve piyano literatürü bakımından daha geniş bir bakış açısı sunarak müziğin teorik, pratik ve estetik yönleriyle ilgilenenlere katkı sağlayacağı düşünülmektedir.Keywords : Franz Schubert, Klasisizm, Romantizm, Impromptu, stil