- Sahne ve Müzik
- Vol: 8 Issue: 14
- AHMED ADNAN SAYGUN’UN OP.25 ANADOLU’DAN ADLI PİYANO SÜİTİNDE HALK MÜZİĞİ UNSURLARININ KULLANIMI...
AHMED ADNAN SAYGUN’UN OP.25 ANADOLU’DAN ADLI PİYANO SÜİTİNDE HALK MÜZİĞİ UNSURLARININ KULLANIMI
Authors : Mehmet Korhan Ilgar
Pages : 71-98
View : 21 | Download : 12
Publication Date : 2022-01-31
Article Type : Research
Abstract :Çağdaş çoksesli sanat müziğimizin öncülerinden olmasının yanı sıra neredeyse her türde eser vermiş en verimli bestecilerimizden biri olan Ahmed Adnan Saygun (1907-1991), ulusal ve evrensel niteliğe sahip bir sanat müziği yaratma ülküsünün ışığında, Anadolu halk kültürü ve halk müziğinin etkilerini tüm yapıtlarında temel unsur olarak kullanmış ve bu kültürel unsurları müzikal yaratıcılığının köklerine dek işlemiştir. Bu düşünsel bağlamda, Saygun’un 1945 yılında bestelediği solo piyano için üç parçadan oluşan Op.25 Anadolu’dan adlı piyano süiti, bestecinin kendi müzikal ülküsü doğrultusunda Anadolu halk müziği unsurlarını evrensel çoksesli müzik prensipleri çerçevesinde kullanımıyla ilgili önemli veriler sağlamaktadır. Bu çalışmada; bestecinin uzun yıllar boyunca sürdürdüğü halk müziği araştırmaları ve çalışmalarının dikkat çekici örneklerinden biri olarak ortaya çıkan bu süitin müzikal biçim özelliklerinin yanı sıra melodik yapı, motif kullanımı, kullanılan ses dizisi özellikleri ve yazı tekniği araçları bir bütün olarak ele alınmıştır. Sıralanan unsurlar, farklılıkları ve benzerlikleri belirtilmek amacıyla, bestecinin yer yer doğrudan alıntılar yapmış olduğu özgün halk müziği eserleriyle karşılaştırılmıştır. Bu doğrultuda, eserin genel müzikal yapılanmasının irdelenmesiyle, bir öncü besteci olarak Saygun’un müzikte ‘evrensellik’ ve ‘toprağa bağlılık’ fikirlerine ışık tutulması amaçlanmıştır.Keywords : Ahmed Adnan Saygun, Anadolu’dan, Halk müziği, Çağdaş Türk Müziği