- Sahne ve Müzik
- Issue: 10
- MEGAN BASCOM DANS, EMPATİ VE KİNESTEZİ ÇAĞDAŞ DİYALOGLAR ATÖLYESİ ÜZERİNE BİR DENEME
MEGAN BASCOM DANS, EMPATİ VE KİNESTEZİ ÇAĞDAŞ DİYALOGLAR ATÖLYESİ ÜZERİNE BİR DENEME
Authors : Selçuk Göldere, Mine Söyler, Elif Tütem Aslan, Deniz Soyluer
Pages : 1-52
View : 14 | Download : 20
Publication Date : 2020-01-31
Article Type : Other
Abstract :20. yüzyıl toplumsal yaşamını şekillendiren şehirleşme ve bireysellik gibi kavramlar beraberinde iletişimsizlik ve yalnızlık gibi sorunları getirmişken, günümüzde ise bir ağ üzerinden yirmi dört saat birbirleri ile birlikte olabilen insanlık, sanal alemde birbirlerine dokunmadan, dinlemeden, hissetmeden iletişimsiz bir iletişim içindedir. Bireysel anlamda bu şekilde yansımasını bulan empati, duygudaşlık kavramından yoksun bir iletişimin uluslararası arenada ülkelerarası politikaları nasıl şekillendirdiği de üzerine düşünülmesi gereken ayrı bir boyuttur. İletişim, empati ve kinestezi kavramları üzerinde yoğunlaşarak oluşturduğu koreografisinde Megan Bascom, bizlere sağlıklı ve güçlü bir iletişimin sanal alemde olduğu kadar günlük hayatta da kaybolmaya yüz tutan temel değerlerini hatırlatırken çağdaş dansta kinestezi ve empatinin gerek sahne üzerindeki dansçılar gerekse dansçı seyirci ilişkisindeki yeri üzerine odaklanmayı önermektedir. Hacettepe Üniversitesi Ankara Devlet Konservatuvarı Bale ASD Modern Dans Sanat Dalı bünyesinde gerçekleştirilen bir proje sonucunda bir haftalık Dans, Empati ve Kinestezi Üzerine Çağdaş Diyaloglar başlıklı atölye çalışması, konservatuvar öğrencilerinin yanı sıra tiyatro oyuncuları ve farklı sanat dallarından katılımcılar ile zenginleşen, hareket, jest, ses, fiziksel eylemler, söz ve metin gibi farklı bileşenleri içeren bir süreç üretimine dönüşmüştür. En temelde kişinin kendi bedenine dair farkındalığı gerektiren "kinestezi” kavramı, öncelikle atölye çalışmaları kapsamında performans sanatçılarının çalışmalarının bütününe ve ardından ortaya çıkan esere şekil veren bir unsur haline gelmiştir. ‘Empati’ kavramının kişiler arası ilişkilerdeki genel kullanımıyla aşina olduğumuz boyutunun yanı sıra dans eden bedenler arasında ve seyirci ile dans eden bu bedenler arasındaki "kinestetik empati” boyutu bir diğer önemli unsur olarak karşımıza çıkmakta. Kendi bedeninin biricikliğinin, orijinalliğinin farkında olma durumuna ilişkin bir kavram olan "otantik beden” de bu iki kavramın hayat bulabilmesi için temel teşkil eden ve dolayısı ile süreci şekillendiren bir diğer unsurdur. Bu çalışma kapsamında, sözü geçen kavramlardan yola çıkarak "Yanındayım” adlı eserin üretim sürecine ve söz konusu eserin ürettiği, işaret ettiği anlamlara, yargılara değinilecektir.Keywords : Kinestezi, Empati, Çağdaş İletişimler, Otantik Beden, Elektromanyetik Alan, Hareket Alanı, Hareket Empatisi