- Sahne ve Müzik
- Issue: 7
- TÜRK MÜZİĞİNDE VİRTÜÖZİTE: KLASİK KEMENÇE ÇALGISINDA TANBÛRÎ CEMİL BEY VE DERYA TÜRKAN ÖRNEĞİ...
TÜRK MÜZİĞİNDE VİRTÜÖZİTE: KLASİK KEMENÇE ÇALGISINDA TANBÛRÎ CEMİL BEY VE DERYA TÜRKAN ÖRNEĞİ
Authors : Hande Taşçeşme
Pages : 15-28
View : 14 | Download : 9
Publication Date : 2018-07-04
Article Type : Other
Abstract :Virtüözite pek çok sosyal bilimler kavramı gibi sınırları net olarak çizilemeyen bir kavramdır. Buna ek olarak değişen zaman karşısında ve yeni şartlar altında yeniden yorumlanır. Ancak müzikte virtüözite, sosyal süreçler ve icra arasındaki ilişkinin anlaşılmasında oldukça etkili, analitik bir araçtır. Modernizmin bir getirisi olarak -diğer sanat dallarında da görüldüğü gibi- 19. yy sonu ve 20. yy başlarında Osmanlı Devletinde şekillenmeye başlayan batılılaşma ve modernleşme hareketlerinin etkisiyle, sazendelerde bireyselleşme ve virtüözite olgusu kendini göstermeye başlar. Cumhuriyet dönemi müzik politikalarının da etkisiyle hem virtüözite olgusu hem de kavram olarak virtüözite Türk Müziğindeki yerini ve önemini giderek artırır. Tanbûrî Cemil Bey ve Derya Türkan aralarındaki yaklaşık bir asırlık zaman farkıyla birlikte, göreceli olarak meşakkatli bir icraya sahip olan, klasik kemençe çalgısında öne çıkan virtüözlerdir. Bu çalışma, Türk Müziğindeki virtüözite kavramını, bu kavramdaki süreklilik ve değişimi Tanbûrî Cemil Bey ve Derya Türkan örneği üzerinden anlamayı amaçlar.Keywords : Virtüözite, Türk Müziğinde virtüözite, Klasik Kemençe