2. Bahar Ayini Diaghilev’in Bale Tarihindeki Epik Macerası
Authors : Ayda Tuna
Pages : 16-31
View : 14 | Download : 9
Publication Date : 2017-07-11
Article Type : Research
Abstract :XIX. yüzy ı l sonlar ı na do ğ ru Avrupa’da sanatsal anlamda çökü ş e geçen klasik bale XX. yüzy ı l ba ş lar ı nda Sergei Diaghilev Rus Bale Toplulu ğ u’nun Avrupa ve Amerika’da neo-klasik tarzda verdi ğ i eserler sayesinde yeniden canlanm ı ş t ı r. Toplulu ğ un 1913’te Paris’te sahnelemesi için İ gor Federoviç Stravinski’nin müzi ğ i üzerine Vaslav Nijinski’nin koreografisini yapt ı ğ ı Bahar Ayini isimli eser, ilk sergilendi ğ i günden itibaren sanat dünyas ı nda büyük tart ı ş malara yol açm ı ş t ı r. Klasik bale eserlerine al ı ş k ı n Avrupa seyircisinin kar ş ı s ı na çarp ı c ı , yeni ve farkl ı bir eser olarak ç ı kan Le Sacre du Printemps ( Bahar Ayini), bestecisi ve koreograf ı taraf ı ndan Rus Pagan geleneklerinden esinlenerek yarat ı lm ı ş t ı r. Bu eserle ilgili kimilerince ortaya at ı lan devrim niteli ğ indeki yorumlar, abart ı l ı yorumlardan çok yarat ı c ı lar ı n ı n eser için niteledikleri özgünlük ifadesi, eserin ve toplulu ğ un bale tarihi zgün eserin yarat ı m süreci incelenmi ş , popüler ve içerisindeki önemi vurgulanmaya bizzat eserin yarat ı c ı lar ı taraf ı ndan kabul görmemi ş tir. Çal ı ş mada ö çal ı ş ı lm ı ş t ı r.Keywords : Sergei Diaghilev, İgor Federoviç Stravinski, Vaslav Nijinski, Bahar Ayini