1. Avangart ’tan Çağdaş’a Tiyatro ve Uzam
Authors : Sevcan Akinci
Pages : 1-15
View : 17 | Download : 11
Publication Date : 2017-07-11
Article Type : Research
Abstract :Bir ileti ş im sanat ı olan tiyatronun, günümüz seyircisi ile olan ileti ş im problemi ça ğ da ş ele ş tirinin en temel konular ı ndan birisidir. Antik Yunan’da sanat formu kazanan tiyatro sanat ı , yüzy ı llar içinde giderek edebiyata (yaz ı l ı metne) ba ğ ı ml ı hale gelmi ş , seyirciyi dördüncü duvar say ı nt ı s ı n ı n gerisinde, salt sunum için yap ı lan temsilin pasif izleyeni haline getirmi ş tir. Dramatik, gelenekselle ş mi ş tiyatronun metin egemen ve illüzyona dayal ı tiyatro anlay ı ş ı , 19.yüzy ı l sonlar ı ndan ba ş layarak sorgulanmaya ba ş lanm ı ş , 20.yüzy ı l ı n ilk yar ı s ı nda Avangart (öncü 1 1 ) ak ı mlarda, sonraki Politik Tiyatro çal ı ş malar ı nda, 1960 sonras ı deneysel aray ı ş larda ve ça ğ da ş tiyatro biçimlerinde somut önerilerle yeni biçimler denenmi ş tir. Bu sorgulamalar ritüellerden de yola ç ı karak, performans metninin kullan ı ld ı ğ ı , do ğ açlaman ı n ve seyirci kat ı l ı m ı n ı n önemsendi ğ i, oyuncunun araç durumundan ritüellerdeki gibi ya ş ama dolays ı z yakla ş t ı rmay ı hedefleyen Tarihsel Avangartlar ı n yöneldikleri sahneleme ve mekan anlay ı ş lar ı ve tiyatroya kaybetti ğ i ileti ş im i ş levini yeniden kazand ı rmada önemli örnekler sunan ça ğ da ş yarat ı c ı durumuna geçti ğ i disiplinleraras ı bir sanat anlay ı ş ı na yerini b ı rakm ı ş t ı r. Bu makale; tiyatroyu uygulamalardaki kar ş ı l ı klar ı ile ilgilidir.Keywords : Seyirci, tiyatro, mekan, avangart, ritüel