Titus Burckhardt ve Mimaride Dini Sembolizm
Authors : Ismail Taşpınar
Pages : 159-173
Doi:10.17131/milel.377641
View : 11 | Download : 10
Publication Date : 2017-12-28
Article Type : Research
Abstract :Titus Burckhardt, Gelenekselci Ekole mensup en önemli filozoflardan biridir. Araştırmalarını Hikmet ve Geleneğin metafizik boyutları ve onların sanat ve mimarideki tezahürleri üzerinde yapan Burckhardt, düşüncelerini İslam sanatı ve mimarisindeki çalışmalarıyla ortaya koymuştur. Makalede Burckhardt’ın Gelenekselci sanat bakış açısına göre mimari yapılara dair g.rüşleri ele alınmaktadır. Burckhardt’a göre, İslam mimarisinin en önemli özelliği, ‘birlik’ yani ‘tevhid’ sembolizmi dayalı bir yapıya sahip olmasıdır. Kabe, İslam’ın ilk mimari yapısı olması hem de sembolizmi bakımından merkezi bir öneme sahiptir. Burckhardt, İslam dini mimarisinde özellikle ikonalara yer verilmemesini Tanrı ile insan arasında hiçbir varlığın yer alamayacağını ifade eden ‘anikonizm’ ya da ‘ikonasızcılık’ olarak tanımlamaktadırKeywords : Titus Burckhardt, Gelenekselcilik, İslam mimarisi, sembolizm, anikonizm