POSTMODERN BİR TARİHİ ROMAN: BENİM ADIM KIRMIZI
Authors : Tuba Kiraç
Pages : 20-33
Doi:10.32579/mecmua.527194
View : 9 | Download : 7
Publication Date : 2019-03-26
Article Type : Research
Abstract :Çok yönlü kişiliğinin sağladığı birikim avantajını yazarlığında bir mihenk taşı olarak kullanan Orhan Pamuk, eserlerinin çok katmanlı/derin oluşu ve konularındaki renkliliği uyguladığı farklı tekniklerle zenginleştirmesindeki başarısı nedeniyle her zaman için Türk ve dünya edebiyatı araştırmacılarının üzerinde incelikle durduğu yazarları arasında yerini almıştır. Pamuk’un geçmişte kalan tarihi gelenekleri kendi hayatından taşıdığı izlerle harmanladığı ve resme duyduğu ilgisini de gözler önüne serdiği 1998 yılında yayımlanan Benim Adım Kırmızı adlı romanının da, yazarının özellikleri göz önüne alındığında gerek konusu, gerek kurgulanış biçimi, gerek kullandığı tekniklerin çeşitliliği, gerekse yapısı bakımından farklı açılardan incelemelere konu olduğu görülür. Tahsin Yaprak’ın bu makaleye de kaynaklık eden "Postmodernizmin Orhan Pamuk’un Romanlarındaki Yansımaları” adlı yayımlanmamış Yüksek Lisans tezinde Orhan Pamuk’un romanlarının tamamını ( Kafamda Bir Tuhaflık ve Kırmızı Saçlı Kadın adlı romanları hariç) postmodernizm adı altında detaylı bir şekilde incelediği ve bu alanda büyük bir boşluğu doldurduğu görülür. Bu makalede ise postmodern teknikle yazılan ve okuyucuyu tarih-polisiye-aşk üçgeni içinde sürükleyici bir macera yolculuğuna çıkaran Benim Adım Kırmızı adlı eser tarihi roman bağlamında ele alınacak, eserdeki tarihe postmodernist yaklaşım ve değinilen tarihsel unsurların boyutları incelenerek postmodern tarihi romanın özelliklerinin neler olduğu somut bir örnek üzerinden yansıtılmaya çalışılacaktır. Bununla birlikte çalışmanın edebiyat alanında da bir boşluğu doldurması ve yeni araştırmalar için faydalı bir kaynak olması hedeflenmektedir.Keywords : Benim Adım Kırmızı, tarihi roman, postmodernist tarihi roman