- Konservatoryum
- Cilt: 11 Sayı: 1
- Erdal Erzincan’ın Bağlama/Saz Açışlarının Makamsal Yapısı Üzerine Bir İnceleme
Erdal Erzincan’ın Bağlama/Saz Açışlarının Makamsal Yapısı Üzerine Bir İnceleme
Authors : Ahmet Akın, Sühan İrden
Pages : 207-239
Doi:10.26650/CONS2024-1480822
View : 49 | Download : 68
Publication Date : 2024-06-24
Article Type : Research
Abstract :Araştırmanın amacı, Türk makam müziğine bütüncül bir bakış acısı ile yaklaşarak Erdal Erzincan’ın bağlama/saz açış icralarındaki makamsal yapıyı ele almak ve Geleneksel Türk Halk Müziği (GTHM) ilgilileri arasında süregelen makam-dizi-ayak tartışmalarına çözüm önerileri sunabilmektir. Araştırma, tarama modeline dayalı betimsel bir çalışmadır. “Literatür taraması” ve “dolaylı gözlem” veri toplama tekniklerinin kullanıldığı bu araştırmada veri kaynağı, Erdal Erzincan’ın 1994-2018 yılları arasında çıkartmış olduğu, ortak çalışmaları dışında kalan, 11 solo müzik albümünde kendisinin bağlama düzeninde icra ettiği 21 adet bağlama/saz açış icrası notaya alınarak oluşturulmuştur. Açış icralarının ses kayıtları ve dikte edilen notaları üzerinden açış icralarının makamsal yapıları betimlenerek açıklanmaya çalışılmıştır. Elde edilen bulgulardan hareketle: Erdal Erzincan’ın bağlama/saz açışlarının farklı birçok makam veya terkibten oluştuğu görülmektedir. Ayrıca açış ile taksim formlarının birlikteliği, GTHM ezgilerinin geleneksel makam anlayışı ve terminolojisi ile açıklanabileceği, açıklanması gerektiği, GTHM’nin Türk makam müziğinin bir parçası olduğu ve Türk makam müziğinin nağme, ezgi zenginliğinin ve çeşitliliğinin, geçmişten günümüze GTHM eserlerinde yaşadığı ve taşındığı sonuçlarına ulaşılmıştır.Keywords : Geleneksel Türk Halk Müziği, Erdal ERZİNCAN, perde düzeni, makam, açış