- Konservatoryum
- Cilt: 11 Sayı: 1
- Fernando Sor’un Klasik Gitar İçin Yazdığı Etüt Kitaplarının İncelenmesi
Fernando Sor’un Klasik Gitar İçin Yazdığı Etüt Kitaplarının İncelenmesi
Authors : İbrahim Şevket Güleç
Pages : 147-155
Doi:10.26650/CONS2024-1469862
View : 28 | Download : 33
Publication Date : 2024-06-24
Article Type : Research
Abstract :19. yüzyılın başında klasik gitarda virtüözite önem kazanırken, metodolojik çalışmalar da artış gösterir. Bu alanda çalışan başlıca gitarist ve besteciler arasında Ferdinando Carulli (1770-1841), Fernando Sor (1778-1839), Francesco Molino (1768- 1847), Matteo Carcassi (1792-1853), Dionisio Aguado (1784-1849) yer alır. Öncü sanatçılar arasında olan Fernando Sor’un günümüz klasik gitar eğitiminde kullanılan bir metot ve altı etüt kitabı vardır. Literatür incelendiğinde bestecinin sınırlı sayıda etüt analizinin yapıldığı ve bazı tekniklerin yeterince açık bir şekilde değerlendirilmediği görülmüştür. Bu doğrultuda bestecinin tüm etüt kitaplarındaki teknik unsurların neler olduğu çalışmanın problemi olarak belirlenmiştir. Araştırma, teknik çalışmaların dağılımını tablolarla ortaya koyarak icracının yoğunlaşmak istediği tekniği kolayca tespit etmesini amaçlamaktadır. Çalışma, betimsel bir çalışmadır ve nitel araştırma yöntemlerinden belge analizi yöntemi kullanılmıştır. Düzenlenen tablolarda etüt kitaplarının sol ve sağ el tekniklerine göre dağılımı gösterilmiştir. Analiz, literatürde kabul edilen teknik sınıflandırmaların dışında; “melodi-eşlik” ve “ajilite / tek tel koordinasyonu” başlıklarının eklenmesi açısından önem taşımaktadır. Tablolar beraber değerlendirildiğinde tüm etüt kitaplarında en çok tercih edilen melodi-eşlik tekniğini sırasıyla akor, aralık, arpej, legato, bare, susturma, süsleme, gam, ajilite, baş parmak, flajöle, tremolo, pozisyon atlama ve glissando takip etmektedir. Bu durum, müzikal anlatımın Sor’un etütlerinde ne denli önemli olduğunu vurgulamaktadır.Keywords : Fernando Sor, gitar eğitimi tarihi, teknik sınıflandırma