- Konservatoryum
- Vol: 10 Issue: 1
- Bir Postmodernizm Tartışması: György Ligeti’nin Le Grand Macabre Operası
Bir Postmodernizm Tartışması: György Ligeti’nin Le Grand Macabre Operası
Authors : Duygu Küçük Özbek, Şebnem Ünal
Pages : 75-94
Doi:10.26650/CONS2023-1265357
View : 46 | Download : 45
Publication Date : 2023-06-22
Article Type : Research Article
Abstract :Bir Anti-Anti-Opera Örneği Olarak György Ligeti’nin Le Grand Macabre Operasının İncelenmesi başlıklı Sanatta Yeterlik tezimden ortaya çıkan bu araştırma, 20. yüzyıl opera repertuvarının seçkin eserlerinden olan ve György Ligeti tarafından bestelenen Le Grand Macabre Operasının müzikal yapısının ve özellikle de düşünsel dayanaklarının analiz edilmesiyle, eserin modern/ postmodern opera sınıflandırmasında aldığı yeri tartışmaktadır. Her ne kadar György Ligeti tarafından postmodern olmadığı ve fakat postmodern özellikler gösteren anti-opera türüne karşıt biçimde anti-anti-opera olduğu ifade edilen eserin sınıflandırılması birçok uzman tarafından eser sahnelendiğinden beri tartışılmıştır. Bu tartışmalar, genel olarak modern/postmodern operanın nitel analizlerinde oldukça yol gösterici olmuştur. Le Grand Macabre’nin yarattığı tartışmalar, 20. yüzyıl opera tarihi içinde düşünsel ve müzikal sınıflandırmaları oluşturmada önemli yer tutmuştur. Bu çalışmada öncelikle postmodernizmin kavramsal, tarihsel ve sanatsal çerçevesi çizilmiş, ardından eser hakkında temel bilgiler verilip en sonunda eserin modern/postmodern opera sınıflandırması açısından sonuçlara ulaşılmıştır. Modern ve postmodern operanın zaman içinde nasıl ortaya çıkıp geliştiği, dayandığı felsefe ve şekillendirdiği sanatsal görüngü üzerinde durularak Le Grand Macabre operasının bu anlamda bulunduğu yer üzerinden bir örneklendirme ortaya konmuştur. Nitel araştırmanın kullanıldığı bu çalışmada, henüz dilimize çevrilmemiş birçok kaynaktan yararlanılarak, çalışmanın ilerideki araştırmalara yardımcı olması hedeflenmiştir.Keywords : Le Grand Macabre, 20. Yüzyıl Operası, Postmodernizm