Azerbaycan Tiyatrosunda Adil İsgandarov’un Yönetmenlik Anlayışı
Authors : Vagif Azizov
Pages : 85-102
View : 15 | Download : 9
Publication Date : 2021-07-05
Article Type : Research
Abstract :Bu makalede, Azerbaycan Tiyatrosunun tarihsel evrimi içerisinde, Adil İsgandarov’un yönetmen olduğu döneme kadar içinde bulunduğu disiplinsiz çalışma ortamları ele alınarak aynı zamanda Azerbaycan Tiyatro Okulunun da kurucusu olan İsgandarov’un bu bağlamda tiyatro sanatına katkıları ve sanat yaşamının değerlendirilmesi amaçlanmaktadır. Milli Drama Tiyatrosu’nda yarattığı görkemli sahnelemelerine ithafen bir dahi olarak nitelendirilmektedir. İsgandarov, 1936’da Moskova’da eğitimini tamamladıktan ve Bakü’ye döndükten kısa süre sonra baş yönetmenliğe, ardından tiyatronun genel sanat yönetmenliğine terfi etmiştir. Birbiri ardına sahneye koyduğu eserlerle Azerbaycan tiyatrosunu, ülkenin (SSCB’nin) en gelişmiş tiyatroları seviyesine yükseltmiştir. 1938 yılında S. Vurgun’un "Vagif ” dramının sahnelenmesi, Azerbaycan edebi ortamında büyük beğeni toplamış ve İsgandarov, Onursal Sanat Çalışanı unvanı ile ödüllendirilmiştir. 1943 yılında ise S. Vurgun’un "Ferhat ve Şirin” oyunu rejisiyle Azerbaycan Cumhuriyeti’nin Halk Sanatçısı unvanına layık görülmüştür. Adil İsgandarov’un, Anvar Mammadkhanlı’nın "Doğunun Sabahı” eserini sahnelerken ortaya koyduğu reji, kariyerinin doruk noktası olarak görülür. Çünkü, bu oyun ile Adil İsgandarov’a SSCB Devlet Ödülü (Stalin Ödülü) verilmiştir. Bunların yanı sıra, A. Korneychuk’un "Polad Qartal” ("Plato Krechet”), M. İbrahimov’un "Hayat”, C. Cabbarlı’nın "Aydın” piyesi ve farklı pek çok yazarın eserini başarıyla sahneye koymuştur. Bu makalede, çeşitli kaynaklardan yola çıkılarak yapılan incelemede, Adil İsgandarov’un sadece reji alanında değil bütün olarak Azerbaycan tiyatrosuna yeni bir disiplin getirdiği anlaşılmaktadır.Keywords : Azerbaycan Tiyatrosu, Adil İsgandarov, Yönetmenlik