Makrokosmos I: George Crumb’in Eserinde Gelişmiş Piyano Teknikleri
Authors : Barış Lütfi Büyükyildirim
Pages : 105-126
Doi:10.26650/CONS2020-0012
View : 14 | Download : 7
Publication Date : 2020-12-01
Article Type : Research
Abstract :Bu makalede, George Crumb’ın Makrokosmos I eserinde kullanılan ‘gelişmiş piyano teknikleri’ne odaklanılmakta, bu tekniğin uygulanmasıyla ilgili bestecinin yorumlarını aktararak icra esnasında dikkat edilmesi gereken noktalara ışık tutmak istenmektedir. Eserin ithaf edildiği piyanist ve icracıların yorumlarıyla birlikte, yazar tarafından eserin icrası yoluyla edinilen çeşitli edimler aktarılmaktadır. Bestecinin müziksel geçmişi; sıradışı tınılar, numeroloji, notasyon, simetrik ilişkiler üzerinden incelenirken, eserde karşımıza çıkacak olan pizzicato, telleri susturarak çalma, glissandolar, doğuşkanlar, ses tahtasında çıkan perküsif efektler, zincir, yüksük, pena, ıslık ve vokal efektler gibi alışılagelmişin dışında olan çalış teknikleri, önerilen yöntem ve materyaller aktarılmıştır. Bu konuda David Burge’nin makale, kitap, söyleşilerinden faydalanılmıştır. Eserin performans notları öncelikli kaynak olmakla birlikte, Crumb hakkında yapılan çalışmalardan derlenen bilgiler ışığında, eserin icrası sırasında oluşabilecek teknik sorunlar aktarılmaktadır. Bu aktarımları, eserin çeşitli piyanolarda ve salonlarda icrası sayesinde edinilen öznel deneyimlerle, hem nota hem de performans üzerine yapılan teknik analizler vasıtasıyla elde edilen sonuç ve öneriler oluşturmaktadır. Böylelikle eseri yorumlamak için gerekli olan gelişmiş piyano tekniklerinde icra sırasında karşılaşılabilecek performansa ilişkin sorunlara yönelik bir öngörü sunmak amaçlanmıştır. Eserin nitelikli icrası için; eserin nota ve performans notlarının beraber değerlendirilmesi, işaretlemeler, esere uygun piyano seçimi, obje ve materyal seçimlerinde önem gerektiren hususlara dikkat çekilmekte; dramatik efektlerin icrasında özen ve amplifikasyonun önemi vurgulanmaktadır.Keywords : Crumb, Makrokosmos, Gelişmiş Piyano Teknikleri