- Konservatoryum
- Vol: 4 Issue: 1
- RİMSKİ-KORSAKOV’UN ŞEHRAZAT ADLI ESERİNDEKİ KEMAN SOLOLARI BAĞLAMINDA BAŞKEMANCININ GÖREVLERİ...
RİMSKİ-KORSAKOV’UN ŞEHRAZAT ADLI ESERİNDEKİ KEMAN SOLOLARI BAĞLAMINDA BAŞKEMANCININ GÖREVLERİ
Authors : Bahar Biricik
Pages : 1-20
View : 12 | Download : 7
Publication Date : 2017-06-15
Article Type : Research
Abstract :Bir orkestrada şeften sonra en yetkili müzisyen olan başkemancı, sahip olduğu sorumluluklar ile o orkestranın işlevinde ve başarılı olmasında son derece önemli bir role sahiptir. Ülkemiz müzik literatüründe başkemancılıkla ilgili yayınlanmış bilimsel nitelikteki kaynak sayısı oldukça kısıtlı sayıdadır. Bu makalenin amacı, başkemancılık görevi ve bu bağlamda Rimski-Korsakov’un Şehrazat Senfonik Süiti’ndeki keman soloları üzerine icracılara faydalı olabilecek bir kaynak oluşturabilmektir. Yapılan literatür taramasında, konu ile ilgili yazılmış makaleler, kitaplar ve internet üzerindeki yazılı kaynaklar detaylı bir şekilde incelenmiştir. Başkemancılığın tarihi ve başkemancının görevleri irdelenmiş, Rimski-Korsakov’un hayatı ve Şehrazat Senfonik Süiti ile ilgili bilgiler verilmiştir. Bir başkemancı için orkestra repertuvarının en önemli eserlerinden biri olan Şehrazat’ın keman sololarına, parmak numarası seçimi, yay kullanımı ve müzikal ifade ile ilgili fikirler ve öneriler ortaya konmuştur. Bu çalışmanın sonucunda, başkemancının, icrası yapılacak eserdeki soloların çalınması, şefin müzikal fikirlerinin orkestraya aktarılması, yaylı çalgılar için yayların ve parmak numaralarının belirlenerek orkestranın çalışma düzeninin sağlanması gibi farklı görevleri belirlenmiştir. Bu görevlerin en önemlilerinden olan keman sololarının icrası, enstrüman ve çalınacak eser üzerinde büyük hakimiyet gerektirmektedir. Şehrazat’ın sololarının icrasına yönelik farklı alternatifleri denemek bir başkemancı için eserde arzu ettiği tınıya ulaşması yolunda yardımcı olacaktır.Keywords : Başkemancı, Rimski-Korsakov