A Feminist Reading of Limon and Zeytin: Motherhood and Gender Roles
Authors : Betül Ateşci Koçak, Damla Katlan
Pages : 45-62
Doi:10.38060/kare.1032276
View : 15 | Download : 8
Publication Date : 2021-12-31
Article Type : Research
Abstract :Annelik ve toplumsal cinsiyet rollerinin analizi, feminist teorinin en önemli ilgi alanlarından biri olmuştur. Tarih boyunca toplumsal cinsiyet rollerinin geleneksel anlayışı, toplumda ezilen kadınların ortaya çıkmasına sebep olmuştur. Toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin geleneksel algının yansımaları, ebeveynlerin evliliklerdeki rollerine yansımış ve çoğunlukla erkeği kadından üstün gören içselleştirilmiş rollerden dolayı iş bölümünde eşitsizliğe neden olmuştur. Kadınlardan ev hanımı olarak tüm ev işlerini ve çocuk bakımını üstlenmesi beklentisi, erkeklerin ev işlerinden ve buna dahil olan çocuk bakımından muaf tutulması yönündeki düşünceler ve uygulamalar çok sayıda evliliği etkilemiş ve bahsedilen doğrultuda yönlendirmiştir. Kadın ve sonrasında anne, öngörülen hali deneyimledikçe, evliliklerde iş bölümü olasılığından bahsetmek oldukça zorlaşır çünkü geleneksel evlilikler, çocuk bakımından ve ev işlerinden yalnızca veya ağırlıklı olarak annelerin sorumlu olduğu ve babaların sorumluluğun hiç ya da azami olması gerektiği şeklindeki yerleşik anlayışı desteklemektedir. Türk karikatürist Salih Memecan'ın çizgi romanları Annem, İşte Benim Annem ve Sihirli Annem, evliliklerde ev işlerinin bölünmesine ilişkin sorunlara örnek teşkil eden çizgi romanlar arasında yer alıyor. Aile ortamında toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin oldukça köklü bir algının örneğini çizen yazar, eşi Çıtçıt’ın (Mayıs) adının ve yerinin oldukça hiçe indirgendiği bir evlilikle karşımıza çıkar. Bu makalenin amacı, İkinci Dalga feminizmin fikirlerinden hareketle Salih Memecan’ın Annem, İşte Benim Annem ve Sihirli Annem adlı çizgi romanlarını feminist teori ışığında incelemektir. Çıtçıt (Mayıs) ve Babişko (Bubs) ataerkil toplumlardaki cinsiyet rolleri çerçevesinde ebeveyn ve çift olarak incelenecektir.Keywords : Annelik, Toplumsal Cinsiyet Rolleri, İşbölümü, İkinci Dalga Feminizm, Çizgiroman