- Humanistic Perspective
- Vol: 5 Issue: 2
- Lise Öğrencilerinde Problemli İnternet ve Oyun Kullanımının Yaygınlığı
Lise Öğrencilerinde Problemli İnternet ve Oyun Kullanımının Yaygınlığı
Authors : Gizem Onaral Danaci, Çiğdem Dereboy
Pages : 797-819
Doi:10.47793/hp.1164993
View : 62 | Download : 69
Publication Date : 2023-06-30
Article Type : Research Article
Abstract :Bu kesitsel çalışmada Aydın ilindeki liselerin 9., 10. ve 11. sınıflarında öğrenimini sürdüren öğrencilerde problemli internet kullanımı ve dijital oyun oynama davranışının yaygınlığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Özellikle ergenlik dönemindeki bireylerde problemli internet ve oyun kullanımının günden güne artığına dair alanyazındaki araştırma bulguları ile birlikte ülkemizde bu konudaki geniş çaplı ve çoklu örnekleme içinde küme örneklem yöntemi kullanılarak yapılan epidemiyolojik çalışmaların eksikliği dikkat çekmektedir. Bu çalışma, problemli internet kullanımı ve dijital oyun oynama davranışına ilişkin epidemiyolojik bilgi sağlayacak olması açısından önem taşımaktadır. Veriler çoklu örnekleme içinde küme örneklem yöntemi kullanılarak ulaşılan yaşları 13 ile 18 arasında değişen 461\'i erkek, 519’u kız toplam 980 öğrenciden; Demografik Bilgi Formu, SanalMetre, İnternet Bağımlılık Ölçeği ve Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği ile toplanmış; frekans analizi, MANOVA, Pearson korelasyon analizi ve bağımsız örneklemler t-testi ile analiz edilmiştir. Problemli internet kullanımı açısından, katılımcıların %.5\'inin patolojik internet kullanıcısı olduğu, %14.6\'sının sınırlı sayıda belirti gösterdiği, %85\'inin ise belirti göstermediği belirlenmiştir. Problemli dijital oyun oynama davranışı açısından ise, monotetik formata göre katılımcıların %12.3\'ünün yüksek riskli, politetik formata göre ise %33.7\'sinin riskli oyuncu olduğu bulunmuştur. Katılımcıların problemli internet kullanımı ya da dijital oyun oynama davranışlarının cinsiyet, algılanan gelir ya da ebeveyn eğitim durumu açısından farklılık göstermediği bulunmuştur.Keywords : problemli internet kullanımı, dijital oyun bağımlılığı, ergenlik