LİSELERDEKİ ÖĞRENCİLERİN ON-LİNE OYUN BAĞIMLILIKLARI
Authors : Adem Peker, Murat Iskender, Şükrü Ada
Pages : 0-0
View : 14 | Download : 0
Publication Date : 2013-01-27
Article Type : Other
Abstract :Bu araştırma, liselerdeki öğrencilerin oynadıkları on-line oyunlarının çeşitli değişkenler açısından farklılaşıp farklılaşmadığını belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma 2008–2009 Eğitim-Öğretim yılında Sakarya il merkezinde yer alan okullarda gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın örneklemi, 292 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın verileri, Ayas, Balta ve Horzum (2008)’un geliştirdiği "Ergenler İçin Bilgisayar Bağımlılığı” ölçeği kullanılarak elde edilmiştir. Araştırmada toplanılan veriler SPSS (10.0.1) istatistik paket programı ile çözümlenmiştir. Araştırma verileri incelendiğinde, araştırmaya katılan öğrencilerinin %7.9’unda on-line oyun bağımlılığı görüldüğü, savaş ve strateji on-line oyun oynamanın bağımlılık yaptığı, cinsiyetle on-line oyun bağımlılığı arasında bir fak olmadığı, erkek ve kız öğrencilerin oynadıkları on-line oyun türlerinin farklılaştığı ve on-line oyun oynarken öğrencilerin kimliklerini gizlemedikleri görülmüştür. Anahtar Kelimeler: Online oyunlar, bağımlılık ve lise öğrencileri This study was conducted in order to determine of the high school students that their on-line games play whether addiction or not. The study was conducted in the schools located in 4 educational district in the city centre of Sakarya province in 2008- 2009 school year. The sample groups of the study consisted of 292 students. The survey’s data collected "Adolescent’s Computer Addiction Scale” which was developed by Ayas, Balta and Horzum (2008). The collected data was then analysed by using a statistics program named SPSS (10.0.1). According to the research data, it revealed that students’ 7.9 % showed on-line games addiction, the war and strategic on-line games play made addiction, there weren’t a significant difference between the sex with on-line games addiction, the males are much higher than the females on-line games and as the students didn’t make anonymous when play on-line games. Keywords: Online Games, addiction, ln high school students.Keywords :