BİR GÖRSEL İLETİŞİM ARACI OLAN FOTOĞRAFTA BELİRGİNLİK
Authors : Nihal Kafali
Pages : 0-0
View : 19 | Download : 18
Publication Date : 2010-11-28
Article Type : Other
Abstract :ÖZET Fotoğraf, içinde yaşadığımız çevreden alınmış, seçilmiş görüntüdür. Fotoğraf çok çeşitli yerlerde ve çeşitli amaçlarla karşımıza çıkar. Gazete, dergi ve kitaplarda, bildirişim panolarında, internet ve televizyonda; haber, reklam, belgesel, sanat fotoğrafları görüyoruz. Yayın yeri ve amacı ne olursa olsun her fotoğrafın bir konusu, mesajı ve ulaşmak istediği izleyici kitlesi vardır. Fotoğrafta mesajın belirgin olma düzeyini, ulaşılmak istenen izleyici kitlesinin niteliği belirler. Kimi zaman fotoğrafçı, izleyicinin, mesajı, ilk görüşte kavramasını, kimi zamansa fotoğraf karşısında durup düşünmesini ister. Fotoğrafçı, çevresi görüntülerle kuşatılmış, görmekten yorgun düşmüş hatta sıkılmış izleyicinin dikkatini nasıl çekebilir? Fotoğrafçı, izleyicide merak uyandırarak onu şaşırtarak, düşündürerek ve duygulandırarak onun dikkatim fotoğrafa çekebilir. Aynı şekilde bu görüntünün izleyicinin hafızasında yer etmesini sağlayabilir. Fotoğrafçının teknik ve estetik bilgi seviyesi, sezgileri ve tecrübeleri, fotoğrafı oluşturmasmdaki başarısında başlıca etkendir. Teknik bilgi ve becerisi yanında kompozisyon bilgileri, görüntüyü organize etmesinde çok önemli rol oynar. Fotoğrafın dilini oluşturan görsel öğeleri, tasarım ilkeleri doğrultusunda kullanarak fotoğraflarında sadeliğe ve belirginliğe ulaşabilir. Fotoğrafın görsel öğelerini; ışık ve gölge, çizgi, form, doku, renk, ton değerleri, hareket ve perspektif, tasarım ilkelerini ise; ritm, uyum, kontrastlık, denge, üstünlük ve bütünlük olarak sıralayabilir ve inceleyebiliriz. Fotoğrafçının işi görmek ve göstermektir. Önce fotoğrafçı, iyi bir izleyici olmalıdır. Çevresinde, herhangi bir kişinin dikkatini çekmeyen detaylar onun için önem taşır. Çok görerek, çok araştırarak, çok fotoğraf çekerek tecrübe sahibi olabilir ve başarıya ulaşabilir. Anahtar sözcükler: Fotoğraf İzleyici, Algılama, Görsel öğeler, Tasarım ilkeleri ABSTRACT Clarity In Photography As A Means Of Visual Communication Photography is selected vision taken from the environment in which we have been living. We experience photography in various places and for various purposes. We see news, advertising, documentaries and art photographs in newspapers, magazines, books, billboards, internet and television. Each photograph has a theme and a message whatever its place and purpose. The quality of the intended receivers to whom the message is conveyed determines the level of clarity of the photograph. From time to time the photographer wants to intended receivers to perceive the message at first sight, while at other times he wants them to stop and think about it, A major question emerges concerning how a photographer can attract the attention of the intended receivers who have been bombarded with visions and are tired and bored of seeing them? In order attract the attention of the intended receivers a photographer awaken their eagerness by surprising them, by causing them to think or by vision to be embedded in their memories. Success ultimately relies on the level of esthetic and technical skills of the photographer: his mind, his feelings, and experience. All of these work together to develop and deliver the main effect in the formation of the photograph. Apart from his technical knowledge and experience, his knowledge in composition plays a very important role in organizing the vision. He can achieve plainness and clarity in his photographs, utilizing the visual elements that make up the language of the photography and that are guided by the principles of design. The visual elements of photography include light, line, form, texture, color, tone values, movement and perspective. The principles of design include rhythm, conformity, contrast, balance, superiority and completeness. A photographer must also be a good \"receiver\". His central job as photographer is to see and focus on selected things in new ways. The myriad of details in his environment that seldom draw the attention of ordinary people carry value for him. He can gain success only by his experience of seeing a lot of things, by doing a lot of research, and by taking lots of pictures for immediate feedback. Key words: Photography, Spectator (the intended receivers), Perception, Visual elements, Principles of designKeywords :