Kenar mahalleliğin sinemadaki yansımaları
Authors : Ayşe Mirza
Pages : 21-33
View : 45 | Download : 14
Publication Date : 2016-12-01
Article Type : Other
Abstract :Batı’da gecekondulaşma ve kenar mahallelilik süreci 19. Yüzyıla dayansa da, Türkiye’de kenar mahallelerin oluşumu kentleşmenin ve buna bağlı olarak iç göçün yoğunlaştığı 1945’lerden sonra yaygınlaşmıştır. Kentliler, kent yaşamına, kentlilik kültürüne tehdit olarak gördükleri yoksul ve taşralı kesimleri çoğunlukla dışlamış, kenara itmiş ve bu dışlamanın meşrulaştırılması için kenar mahallelileri şiddet eylemleriyle özdeşleştirmişlerdir. Kenar mahalleliler ise kendilerine uygulanan kentsel şiddete karşı kimi zaman etnik köken, dinsel aidiyet, hemşerilik gibi kimlik unsurları çerçevesinde dayanışma ilişkileri kurmuş; kimi zaman siyasal bir örgütlülük içerisinde direniş göstermiş; kimi zaman da gayrimeşru olarak nitelendirilen işlere başvurarak yoksulluktan sıyrılmaya, kentte bir yer edinmeye çalışmıştır. Sinemada kenar mahalleliğin izlerini sürmek, temsilde direnişin mi yoksa kabullenişin mi ön plana çıkarıldığını keşfetmek ve kentleşme, göç gibi sosyal olayların sinemadaki yansımasını analiz etmek bu makalenin amacını oluşturmuştur. Kenar mahalleliğin izleklerinin ve ayrıntılarının farklı ulusların sinema filmleri üzerinden takip edilebilir olması nedeniyle çalışmanın kapsamını, kenar mahalle kültürüne yönelik vurguları nedeniyle, Türkiye yapımı, Başka Semtin Çocukları (Aydın Bulut, 2008) ve Kara Köpekler Havlarken (Mehmet Bahadır Er ve Maryna Gorbach, 2010) ile Fransız yapımı La Haine (Mathieu Kassovitz, 1995) ve İspanya yapımı 7 Virgines (Alberto Rodriguez, 2005) adlı filmler oluşturmuştur. Yöntem olarak niteliksel betimleme tercih edilmiştir.Keywords : Kentleşme, göç, kentsel şiddet, Başka Semtin Çocukları, Kara Köpekler Havlarken, La Haine, 7 Virgines