- Bilimname
- Sayı: 52
- Mizacı Koruyan Nedir? İbn Sina’ya Yöneltilen Eleştiriler Özelinde Bir Değerlendirme
Mizacı Koruyan Nedir? İbn Sina’ya Yöneltilen Eleştiriler Özelinde Bir Değerlendirme
Authors : Esranur Oral, Ahmet Kamil Cihan
Pages : 517-538
Doi:10.28949/bilimname.1489267
View : 74 | Download : 74
Publication Date : 2024-10-31
Article Type : Research
Abstract :İbn Sina’ya göre mizaç, yan yana olan cisimlerdeki birbirine zıt niteliklerin, karşılıklı etkinliğinden meydana gelen yeni bir niteliktir. Mizaçta karışan nitelikler zâti suretlerini korumakla birlikte niteliksel özelliklerini bilfiillikleri kısıtlanmış şekilde sürdürürler. Mizaçta bir araya gelen zıt nitelikler tabiatları gereği birbirinden uzaklaşmaya doğru meylederler, ancak bir kuvvetin onları bir arada tutması sayesinde mizaç mümkün olur. Bu makalenin araştırma konusu İbn Sina felsefesinde mizacı koruyan kuvvenin ne olduğu sorusu etrafında şekillenen tartışmalardır. Bu çalışmanın amacı İbn Sina’nın mizaç anlayışına göre mizacı bir araya getiren ve koruyan kuvvenin ne olduğunu araştırmak, Mes\'ûdî ve Semerkandî’nin bu konudaki itirazlarına yer vermek, Râzî’nin ve Tûsî’nin bu eleştirilere karşı cevaplarını açıklamak ve nihayetinde bu tartışmalar ışığında bir değerlendirmede bulunmaktır. Tartışmaların odağında yer alan problemlerden birincisi, mizacı bir araya getirenin nâtık nefs olup olmadığı sorusu; ikincisi nefsin mi mizacın mı diğerinden daha önce olduğu sorusu; üçüncüsü mizacı bir araya getiren ile onu koruyan kuvvenin aynı mı farklı mı olduğu sorusudur. Mes\'ûdî ve Semerkandî, İbn Sina’yı nâtık beşerî nefsi, bedenin mizacının koruyucusu olarak vazettiği gerekçesiyle eleştirmişler ve bu anlayışın doğuracağı çelişkilere dikkat çekmişlerdir. Râzî bu itirazın temelinin bir yanlış anlamaya dayandığını dolayısıyla sistemde bir tutarsızlık oluşturmadığını düşünmektedir. Tûsî’nin çözümü İbn Sina’nın çelişkili gibi görünen ifadelerinin bir kısmının mizacın oluşum aşamasıyla ilgili olup bir kısmının oluşumunu tamamladıktan sonraki hali için geçerli olduğunu göstermekten geçmektedir. Ez cümle İbn Sina’ya göre cansız varlıklarda mizacı koruyan kuvve göksel hareketler iken canlı varlıklarda mizacı koruyan şey maddi oluşum sürecinde anne babanın nefsi, daha sonra bireyin kendi nefsidir.Keywords : İslam Felsefesi, İbn Sina, Mes, Mizaç, Nefs